Hypotheekacceptatie in de versnelling

0

HDN nam eind 2017 samen met een kleine groep marktpartijen het voortouw om een standaard te ontwikkelen voor het digitaal communiceren tussen klant, adviseur en aanbieder. Gezamenlijk hebben zij de hypotheekacceptatie in een hogere versnelling gebracht. Een gesprek over het reisplan dat begon bij papier en via PDF op weg is naar het eindstation data. 

Vanuit die eerste pilotgroep is inmiddels een regiegroep bronontsluiting ontstaan. Deelnemers zijn Argenta, CMIS (De Hypotheekshop en Huis & Hypotheek), Quion, NHG, ING, ABN Amro, Aegon, Rabobank, De Hypotheker en Stater. Door in een pilot gezamenlijk te experimenteren met het onderling uitwisselen van data via de gestandaardiseerde ‘HDN-wijze’ hebben de pilotpartijen, waaronder Argenta, Quion, CMIS, NHG en Ockto een belangrijke bijdrage geleverd aan de versnelling van de hypotheekacceptatie en is de pilot een heuse standaard aan het worden in hypothekenland: de Consumentendata standaard, ook wel de CA/CX standaard genoemd.

Nu al forse tijdwinst

Het is bij een aantal aanbieders al mogelijk om hiermee op basis van brondata, die via een consumentendataleverancier is opgehaald, binnen het eigen adviespakket van de adviseur, hypotheekadvies te geven, te bemiddelen en zelfs acceptatie van verhogingen te regelen. Op dit moment leveren consumentendataleveranciers Ockto en iWize hun diensten via de CA/CX standaard. Doordat adviseurs deze klantdata nu direct via het HDN-netwerk met de deelnemende geldverstrekkers kunnen delen, wordt een forse tijdswinst behaald.

Niet te stoppen

Met elkaar, maar vooral voor elkaar, zegt Stefan van Engen, Manager Commercie & Communicatie bij Argenta. “Vanuit de stevige basis die er nu ligt moeten we doorpakken. Het doel is de pilot uit te laten groeien tot een standaard in de markt waarbij iedereen in meer of mindere mate bijdraagt aan dit verhaal van digitaliseren en vereenvoudigen van het hypotheekaanvraagproces door het ontsluiten van brondata. Na de pilotfase is een bredere regiegroep ontstaan. Dit vanuit de gedachte dat we uiteindelijk samen in de markt over de finish komen. De trein is op stoom en komt niet meer tot stilstand.

Belangrijk is nu om via de ketenpartners de adoptiegraad te vergroten in de distributieketen en uiteindelijk bij de klanten. Als adviseurs het gebruik van brondata verder omarmen, dan zal de weg naar succes sneller zijn. Zij zijn een zeer belangrijke schakel in de keten, omdat op het advieskantoor het eerste contact met de klant wordt gelegd. Het startpunt waar consumentendata de keten ingaat. Daarom is het zo belangrijk dat het advieskantoor digitaal de taal van de keten spreekt.”

In 2021 nieuwe mogelijkheden

Lees in de nieuwe InFinance het hele artikel over de stappen die inmiddels zijn gezet en welke nieuwe ontsluitingen er voor 2021 op stapel staan. Een nieuwe manier van digitaal identificeren én digitaal stukken ondertekenen bijvoorbeeld. Maar ook een oplossing die het mogelijk moet maken om beheeractiviteiten op bestaande leningen via het HDN-platform te faciliteren. Lees het hier, gratis.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.