Hypotheekaanbieders betalen fors voor leadclicks

1

Knab is het meest toonaangevend als het gaat om digital marketing binnen de Nederlandse hypotheekbranche. Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde Digital Marketing Scorecard 2018. De top 3 wordt verder aangevuld met ING en ABN Amro. Rabobank scoort als enige grootbank een onvoldoende.

Door de initiatiefnemer van het rapport – CACI Digital – werd het niveau van digital marketing bij 19 Nederlandse hypotheekaanbieders getoetst. Een grote meerderheid daarvan scoort een onvoldoende op basiszaken. Wel zijn deelgebieden zoals social media en zoekmachine-optimalisatie (SEO) bij de meeste partijen sterk ontwikkeld.

Dure leads anders inzetten

Volgens Leon Gerrits, consultant bij CACI Digital, is online leadgeneratie voor de meeste hypotheekaanbieders een essentieel element van hun inspanningen. “Door middel van een afgeronde maximale hypotheekberekening kan een hypotheekaanbieder een bezoeker een relevante retargeting display advertentie tonen of men kan via email marketing de gebruiker aansporen om een adviesgesprek aan te vragen. Dit zijn toepassingen die tijdens het onderzoek slechts sporadisch te zien zijn. We zagen wel dat er een groep hypotheekaanbieders is die 8 tot 10 euro per click voor een Adwords advertentie betaalt om bezoekers te genereren op hun website. Deze aanbieders hebben echter niet als doel om zelf deze bezoekers te converteren naar een hypotheek, maar verwijzen deze simpelweg door naar adviseurs. Deze adviseurs kunnen op hun beurt een concurrent aanbevelen, waarbij de investering in het verkeer slechts helpt voor naamsbekendheid. Dit kan veel slimmer worden toegepast.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.