De Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL) start met het wijzen van slachtoffers op het recht van inschakeling van een belangenbehartiger. Martin de Haan en Toine Raasveld, beiden initiatiefnemers van Dé Letselschadehulpdienst, pleiten voor toevoeging van een ‘beginsel 0’ aan de code. Dit beginsel zou moeten starten met de vraag aan het slachtoffer: “Wat heeft u nodig?”
Volgens Martin de Haan (Generaal Manager Personen, NIVRE-re en tevens register arbeidsdeskundige bij Sedgwick) en Toine Raasveld (directeur van Raasveld Expertise) is belangenbehartiging niet het eerste waar een slachtoffer aan denkt. “Primair wil een slachtoffer dat zijn privésituatie zo stabiel mogelijk blijft ofwel dat het huishouden doordraait, dat de kinderen naar school kunnen, dat de hond wordt uitgelaten, maar ook dat het vervoer van een eventueel ziekenhuisbezoek is geregeld. Het slachtoffer is er erg bij geholpen als deze zaken hem uit handen worden genomen en direct voor hem worden geregeld. Dit bevordert zijn herstel aanzienlijk.”
Positief
Ondanks hun pleidooi zijn De Haan en Raasveld positief over de huidige Gedragscode. “Door de code is er veel verbeterd. Er zijn belangrijke stappen in de goede richting gezet. Het is daarom nu tijd om daar met ‘beginsel 0’ een volgende stap aan toe te voegen. Als de focus vanaf het begin op de mens wordt gericht, dan zal ook het proces verbeteren. Bovendien wordt het werk van letselschadebehandelaar er aanzienlijk leuker op, doordat je iets voor mensen kunt betekenen in plaats van dat je voornamelijk met het proces bezig bent. Slachtoffers zelf ervaren het als een grote plus als het over hen gaat.”
Weerbarstiger
Het feit dat er meer aandacht is voor het proces, wil volgens de pleitbezorgers niet zeggen dat het belang van het slachtoffer onvoldoende wordt erkend. “Het heeft meer met mindset te maken en met hoe het proces nu is georganiseerd. Het lijkt allemaal heel logisch, maar toch is de praktijk weerbarstiger. In feite hebben alle partijen in het letselschadeproces hetzelfde belang, namelijk dat het goed gaat met het slachtoffer. Als we dat met elkaar kunnen realiseren, dan gaat het proces ook veel vloeiender verlopen.”
Herstelgerichte dienstverlening
De kosten voor de voorgestelde aanpak zouden niet anders zijn dan hoe het nu is geregeld. “Het feit dat slachtoffers alleen worden gewezen op het inschakelen van een belangenbehartiger en niet (ook) op herstelgerichte dienstverlening (hulp in natura) zien wij als een gemis in de basis. Sterker nog, op het moment dat de hulp geregeld is, heeft het slachtoffer een betere focus op herstel en verloopt het proces beter. In het belang van de hele branche en alle betrokkenen is het daarom noodzakelijk dat we gezamenlijk een stap voorwaarts zetten en herstelgerichte dienstverlening direct en actief aan het slachtoffer aanbieden.”
Nooit meer financieel nieuws missen? Kies welk platform het best bij u past en volg InFinance op:
Facebook, Twitter en/of LinkedIn
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.