Het effect van de beïnvloedingstechniek Processing Fluency

0

In deze aflevering van Small Talk voor financiële dienstverleners gaan gedragspsycholoog Mischa Coster en gedragsmarketeer Paul de Heer dieper in op het gebruik van Processing Fluency.

Processing Fluency is het gemak waarmee je klanten jouw teksten en processen op kunnen nemen en dus makkelijker het door jou gewenste gedrag kunnen vertonen. Leer wat het is en hoe je het gebruikt om richting te geven aan klantgedrag. Met voorbeelden uit de adviespraktijk.

Brein

De beïnvloedingstechniek Processing Fluency is een cognitieve bias, waarbij onze mening over iets wordt beïnvloed door het gemak waarmee ons brein de informatie erover verwerkt, begrijpt, opslaat en herinnert. We neigen ernaar om zaken die we eenvoudig begrijpen, gebruiken en/of herinneren als waardevoller in te schatten. Bovendien beschouwen we dergelijke zaken als betrouwbaarder en geloofwaardiger. Omgekeerd: als ons brein veel moeite moet doen om iets te begrijpen, zorgt dat voor negatieve associaties met dat product, dienst, boodschap en de afzender ervan.

  1. Perceptual Fluency Een hogere Processing Fluency wordt niet alleen bereikt door objectieve eenvoud, maar ook door gepercipieerde eenvoud en gemak. Daarom zijn intuïtieve gebruikersontwerpen erg effectief. Mensen zullen nu eenmaal sneller een positief oordeel vormen over stimuli die gemakkelijk cognitief te verwerken zijn, zoals heldere en leesbare teksten en duidelijke schema’s of afbeeldingen. Mede daarom is Perceptual Fluency belangrijk bij UX-design (user experience).
  2. Conceptual Fluency Het gaat hierbij om het gemak waarmee een item mentaal wordt verwerkt in een betekenisvolle of semantische manier, zoals hoe snel en gemakkelijk de naam van een product of merk in gedachten komt wanneer men denkt aan een bepaalde categorie. Hier spelen dus eerdere blootstelling, geheugen en begrip van meer abstracte concepten een grote rol.
  3. Retrieval Fluency Hoe gemakkelijk kan informatie uit het geheugen worden opgehaald? Dit aspect van fluency speelt een belangrijke rol in hoe snel en efficiënt we ons informatie kunnen herinneren, wat invloed heeft op onze perceptie van kennis en vertrouwdheid met de opgehaalde informatie.

Lees hier het hele artikel van Mischa Coster en Paul de Heer van Guideology in de nieuwste e-InFinance

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.