‘Het ecosysteem moet vanuit de gehele waardeketen redeneren’

0

‘Heruitvinden betekent niet dat je alles zelf in huis moet doen. De toekomst van de financiële dienstverlening ligt in gebruikmaken van het ecosysteem. Zelf doen waar je het onderscheid kan maken en het ecosysteem gebruiken waar dat waarde toevoegt’, schrijft Erwin Dreuning (Stater) in zijn column.

‘Schaalgrootte is maar een van de pijlers om succesvol te zijn’

Auteur: Erwin Dreuning, CEO van Stater

Het jaar 2023 gaat waarschijnlijk de historie in als een van de meest uitdagende jaren van de afgelopen decennia. Er wordt voldoende geschreven over de oorzaken van de situatie waarin we op dit moment verkeren en waarbij de tegenstrijdigheid in een aantal factoren de situatie er niet makkelijker op maakt.

Ook over de bedreigingen die dat met zich meebrengen, staan de verschillende media vol. Maar hoe zit het met de kansen? Iedere bedreiging is tevens een kans en iedere kans is tegelijkertijd ook een bedreiging. Om een kans eens vanuit een andere kant te belichten, wil ik graag stilstaan bij het steeds groter wordende belang van Assurance.

Heruitvinden

Al jaren is de markt bezig met de verschillende certificeringen als ISAE 3402 en ISO. En die basis is overal op orde. Met de veranderende (Europese) regelgeving wordt het steeds belangrijker om niet alleen de basis op orde te hebben, maar ook front runner te zijn en te blijven op het gebied van Assurance. Jezelf heruitvinden op dit gebied is een voorwaarde voor organisaties om succesvol te blijven in de financiële dienstverlening.

Heruitvinden betekent niet dat je alles zelf in huis moet doen. De toekomst van de financiële dienstverlening ligt in gebruikmaken van het ecosysteem. Zelf doen waar je het onderscheid kan maken en het ecosysteem gebruiken waar dat waarde toevoegt.

Schaalgrootte, kwaliteit en flexibiliteit

De kosten voor Assurance lopen door veranderende wet- en regelgeving, veranderend consumentengedrag en technologische vooruitgang hard op. Die kosten zijn niet voor alle partijen zelf te dragen en net als op andere onderdelen van de waardeketen, is schaalgrootte een van de pijlers om succesvol te zijn.

Maar zeker niet de enige, de kwaliteit van de dienstverlening en flexibiliteit zijn minstens zo belangrijk. En daarvoor moet het hele ecosysteem vanuit de gehele waardeketen redeneren en niet alleen vanuit het eigen eiland. Want uiteindelijk heeft de consument daar het meeste belang bij.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.