‘Het DNA van je bedrijf bepaalt je succes’

0

Hij geniet al van zijn AOW, maar aan stoppen denkt Jan Veldsink (68), oprichter en algemeen directeur van Veldsink Groep, niet. Een ondernemer en adviseur in hart en nieren die persoonlijke onafhankelijkheid nastreeft en gelooft in de toekomst van de ondernemende local hero met het juiste DNA.

In de nieuwe InFinance, die vandaag is verschenen, zijn het interview met Jan Veldsink en vele andere artikelen te lezen.

In 1979 start Jan Veldsink samen met zijn vrouw Elly een financieel adviesbureau. Onder zijn eigen naam en vanuit de zolderkamer van hun woning adviseert Veldsink particuliere en zakelijke klanten over allerlei financiële vraagstukken. De zaken gaan goed en Veldsink Adviesgroep wordt opgericht. De zolderkamer wordt ingeruild voor een echt kantoorpand in het Brabantse Nuenen. Inmiddels zijn dat zestien zelfstandige advieskantoren in Brabant en Zeeland.

Verzekerings Combinatie Nederland

Om minder afhankelijk te zijn van verzekeraars en banken start Veldsink in 1993 het volmachtbedrijf Verzekerings Combinatie Nederland. Ook op het gebied van digitalisering zet hij in eigen beheer grote stappen. In 2006 introduceert VCN bijvoorbeeld een eigen volledig assurantiepakket voor het aangesloten intermediair en 2009 is het jaar dat VCN Support aan het dienstverleningspakket wordt toegevoegd. Hiermee kan het aangesloten intermediair de binnendienstwerkzaamheden uitbesteden bij de serviceprovider.

Een grote stap richting het huidige bedrijf wordt in 2011 gezet met het samengaan van twee serviceproviders op het gebied van hypotheken, verzekeren en kredieten. Veldsink Groep neemt een meerderheidsbelang in United Capital en de combinatie gaat verder onder de naam VCN United Capital. In 2014 voegt de serviceprovider het onderdeel Marketing & Ondernemerschap toe aan het dienstverleningspakket en de meest recente overname is die van De Financiële Makelaar (900 aangesloten intermediairs). Met in totaal 2300 aangesloten kantoren staat de serviceprovider (VCN, VCN United Capital en De Financiële Makelaar) in de top 3.

Ondernemend adviseren

De belangrijkste drive in het leven van Jan Veldsink is persoonlijke onafhankelijkheid. “Dat is de reden waarom ik destijds de loondienst vaarwel heb gezegd en voor mijzelf ben begonnen. Ik wilde doen waarvan ik dacht dat het goed zou zijn. Zelfbepalen zit in mijn karakter en is onderdeel van het fundament van ons bedrijf; een zelfbepalende rol in de keten van de financiële dienstverlening. Dat kan alleen als je onafhankelijk bent en dat zijn wij altijd geweest. Je moet tegen maatschappijen op basis van gelijkwaardigheid kunnen zeggen waar het op staat en met elkaar in discussie kunnen gaan.”

Veldsink begon als ondernemer een advieskantoor en dat heeft zo zijn voordelen. “We komen uit een tijd dat een goede vakbekwame adviseur na verloop van tijd ineens een bedrijf aan zijn vingers had hangen. Maar niet elke goede en vakbekwame adviseur is een ondernemer. De vent is wel de tent. De ondernemer creëert de bedrijfscultuur en moet deze bewaken. Wat dat betreft krijgt iedereen de klanten, medewerkers en dus het bedrijf dat bij hem past. Neem nu die modekreet ‘de klant centraal stellen’. Ik geloof niet dat je dat in welk bedrijf dan ook van bovenaf kunt bewerkstelligen. Dat zit in de DNA van je organisatie, of niet.”

Bedrijfscultuur

Juist bij periodes van groei is continuïteit van de bedrijfscultuur heel belangrijk, zegt Veldsink. Daarom centraliseert hij direct de afdelingen HR, ICT en Financiën van elk bedrijfsonderdeel dat wordt toegevoegd aan de onderneming of waarin wordt geparticipeerd. “Dit zijn de cruciale onderdelen van een bedrijf, via deze afdelingen heb je grip op de organisatie als geheel. De mensen die deze afdelingen leiden zijn intern opgeleid en kennen het DNA van ons bedrijf. Die denken hetzelfde als ik en interpreteren cijfers zoals ik dat ook doe.”

Succes maak je zelf

Dat het ene bedrijf wel succes heeft en het andere wat minder, is volgens Veldsink niet zozeer het gevolg van de dingen anders doen. Het zit hem net in die paar procent dat je meer naar links of rechts afbuigt. “Net wat meer drive, focus en de wil om te slagen. Vooral niet in excuses denken. Juist als je het druk hebt, moet je met je toekomst bezig zijn. Je bent te laat als je tijd over hebt.”

Hij vindt ook dat partijen veel te makkelijk naar de crisis wijzen als excuus voor de malaise. “Dat is echt onterecht! Door nieuwe wetgeving zou Leven en hypotheken minder worden, dat kon iedereen zien aankomen. Als je dan blijft doen wat je altijd deed in de hoop dat het wel over zou waaien, dan snapt iedere ondernemer dat het mis gaat. Een crisis van deze omvang en de duur ervan had ik ook niet kunnen voorzien, maar we hebben wel tijdig geanticipeerd op de veranderingen die op ons afkwamen.”

Geen snelle jongen

Veldsink is een visionair en van nature wars van hypes. Hij heeft de snelle jongens in de jaren negentig zien komen en gaan, maakte als Brabants bedrijf de opmars en het instorten van de Veldhovense levensverzekeraar Vie d’Or van dichtbij mee. Veldsink had er soms last van, maar meedoen was geen optie.

“Winstmaximalisatie is iets waar wij ons altijd verre van hebben gehouden. Het gaat ons niet om het hoogste aantal relaties, maar om de omzet per relatie. Daarbij is een aantal zaken belangrijk. Je moet vandaag eten en tegelijkertijd bouwen aan je toekomst en je hebt een goed rendement nodig om te kunnen investeren. Dat vraagt ondernemerschap. Met onze gezonde rendementen hebben we altijd goed en fors kunnen investeren in ICT en groei. We zijn geen enkele maatschappij ook maar één euro schuldig, financieren alles zelf en daar ben ik trots op. Onze enige uitdaging is management. We groeien fors, kunnen die groei ook prima aan, maar we vragen soms wel veel van onze mensen. We groeien overigens niet om de grootste te zijn, we groeien omdat we groot genoeg willen zijn. Welke omvang daarvoor uiteindelijk nodig is, dat weet niemand.”

Medewerkers zijn het bedrijf

Enthousiaste medewerkers krijg je niet met strakke regels en ivoren torens. In Nuenen geven ze de medewerkers daarom een stuk vrijheid om zelf te ondernemen. Ondernemende medewerkers voelen zich volgens Veldsink meer betrokken bij wat ze doen. “Een ondernemer is veranderingsgezind en dienstverlenend aan zijn klanten én medewerkerkers. Ook nu het bedrijf zo groot geworden is, staat mijn deur hier altijd open voor medewerkers die met mij willen sparren over hun ideeën. Zolang je de medewerkers beter kunt maken dan jezelf bent, groei je zelf ook weer. Lukt je dat niet meer, dan zit je zelf waarschijnlijk ook aan het plafond van je kunnen.”

In december horen 450 mensen van Veldsink Groep voorafgaand aan het traditionele kerstonbijt de even zo traditionele eindejaarsboodschap aan van hun directeur. Behalve complimenten voor de mooie resultaten in het achterliggende jaar, geeft Veldsink ook zijn visie op de toekomst van het bedrijf. De medewerkers geeft hij een belangrijke overdenking mee: “Realiseer je heel goed dat over vijf tot tien jaar een groot deel van de werkzaamheden die jullie nu doen er niet meer zal zijn. Wat gaan jullie dan doen?”

Gedeelde verantwoordelijkheid

Want Veldsink vindt het antwoord op deze vraag een gedeelde verantwoordelijkheid. “Niet alleen ons bedrijf moet elke dag met zijn toekomst bezig zijn, ook de medewerkers moeten anticiperen op de veranderingen in de markt. Wij bieden hen allerlei vormen van ondersteuning aan, maar de medewerker zal zelf het initiatief moeten nemen en in beweging moeten komen om met de ontwikkelingen mee te groeien. Als ondernemer weet ik dat de mensen die als eerste in beweging komen, de medewerkers zijn die zonder mijn boodschap ook in beweging waren gekomen. De medewerkers waar we ons het meeste zorgen om maken, is de groep die de noodzaak tot verandering niet ziet. Huisje, boompje, beestje én een baan. Wat wil je nog meer? Dat is van alle tijden en komt in alle leeftijdscategorieën voor. Maar werkzaamheden veranderen en banen zullen er anders uit gaan zien of verdwijnen.”

Local hero

Dat VCN is opgericht voor en door het onafhankelijke intermediair, onderstreept volgens Veldsink het onderscheidende karakter van het bedrijf ten opzichte van andere serviceproviders. “Ik voel mij zelf ook nog steeds de adviseur van toen, ik denk ook vanuit die rol als adviseur, de local hero. De combinatie van serviceprovider en kantorennetwerk onder één dak brengt ook met zich mee dat je ideeën in de praktijk kunt testen en aanscherpen. Maar al te vaak zie je voorbeelden van producten en diensten waarbij in het ontwikkeltraject het belang van de eindgebruiker naar de achtergrond verschuift omdat die niet in beeld is. Wij ontwikkelen samen mét de adviseur producten en diensten. Dat is onze kracht”

Genieten van pensioen

Tien jaar geleden heeft Jan Veldsink de bedrijfsoverdracht geregeld en vastgelegd. Het enige wat daarin nog niet vaststaat, is de datum waarop hij zijn verantwoordelijkheden als algemeen directeur zal overdragen aan zijn zoon Henri. Dat was overigens geen vanzelfsprekendheid. “Het is mijn overtuiging dat er maar één iemand de leiding kan hebben over het hele bedrijf, dat geeft duidelijkheid. De meest geschikte kandidaat om een centrale organisatie als de onze aan te sturen is Henri. Stefan Bell (schoonzoon) voelt zich als directeur goed op zijn plek bij VCN en voor mijn dochter Jeannette Bell-Veldsink, directeur Veldsink Adviesgroep met zestien kantoren, geldt hetzelfde.”

Vanwege de sterke groei is ook versterking buiten de familie noodzakelijk. Sinds 2015 is John van Gerwen Commercieel Directeur van Veldsink Groep. Dat Veldsink Groep in deze omvang nog steeds voor de volle 100% een familiebedrijf is en blijft, is een unicum. Maar voorlopig nog onder leiding van Jan Veldsink. “Maar als ik op een goede dag stop, dan ben ik ook echt weg en ga ik niet vanaf de zijlijn commentaar geven. Ik vertrek als ik zelf denk dat het niet meer gaat of als mijn kinderen aangeven dat het beter is dat ik minder vaak naar kantoor kom. Dat durven ze tegen mij te zeggen, die afspraak hebben we met elkaar gemaakt.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Alex Klein

Alex Klein is hoofdredacteur van InFinance, een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners.