Helft Nederlanders denkt oplichting direct door te hebben

0

Ruim de helft (56%) van de Nederlanders denkt het meteen door te hebben wanneer er een poging tot oplichting via e-mail, internet en/of telefoon wordt gedaan. Dat blijkt uit onderzoek van PanelWizard in opdracht van ABN Amro. Ook meent 43% dat oplichters bij hen geen kans maken. Deze cijfers staan echter in schril contrast met de data van het CBS waaruit blijkt dat alleen al het afgelopen jaar 2,5 miljoen Nederlanders slachtoffer werden van online criminaliteit en fraude.

Uit het onderzoek blijkt dat meer mannen dan vrouwen oplichting denken te herkennen. Bijna twee derde van de mannen (63%) meent dat hij een oplichter direct doorheeft, terwijl volgens het CBS het percentage mannen dat slachtoffer wordt van online criminaliteit juist niet verschilt van het percentage vrouwelijke slachtoffers.

Hulp bij bescherming

Een kenmerk van een van de meest voorkomende methodes, bankhelpdeskfraude, is dat er druk wordt uitgeoefend om vooral snel te handelen. ABN Amro wil klanten hier zo goed mogelijk tegen beschermen en introduceert daarom een spaargeldslot. Roald Tillmanns, Manager Sparen bij de bank: “Oplichters spelen op gewiekste wijze in op het vertrouwen van mensen. Daarbij voeren ze de tijdsdruk op om zo snel mogelijk toe te kunnen slaan. Als mensen hun Spaargeldslot aanzetten, voorkomen ze dat ze onder grote tijdsdruk hun spaargeld overboeken naar oplichters.”

Fraudevormen steeds persoonlijker

De maatregelen die Nederlandse banken nemen om mensen te beschermen tegen fraude werken steeds beter, tegelijkertijd komen er voortdurend nieuwe vormen bij. Daarnaast veranderen criminelen continu van aanpak. Zo maken ze steeds vaker gebruik van fraudevormen waarbij mensen worden overgehaald om zelf geld over te maken. Ook zijn nepberichten tegenwoordig nog moeilijk van echte berichten te onderscheiden. De schade als gevolg van bankhelpdeskfraude lag volgens de Nederlandse Vereniging van Banken in 2021 op 47,6 miljoen euro.

Helpdeskfraude

De mate van kennis over verschillende fraudevormen helpt bij het herkennen van oplichting. De afgelopen jaren is er veel aandacht geweest voor phishing en uit het onderzoek blijkt dan ook dat 86% van de Nederlanders kan uitleggen wat dit inhoudt. Daarentegen blijft de kennis over nieuwe fraudevormen, zoals helpdeskfraude (fraudeurs die doen alsof ze helpdeskmedewerkers van grote, bekende bedrijven zijn) achter. Ruim een derde van de Nederlanders kan niet vertellen hoe oplichters hierbij te werk gaan.

Tweestapsverificatie

Nederlanders ondernemen zelf ook actie om zich tegen oplichting te beschermen. Zo zorgt drie op de vier ervoor dat de software van hun telefoon en computer up-to-date blijft. Twee derde van de Nederlanders geeft aan gebruik te maken van een tweestapsverificatie. Bij jongeren tot 30 jaar ligt dit percentage zelfs op 77%.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.