Heinenoord communiceert vooral online

0

Tot op de dag van vandaag plukken ze bij Heinenoord de vruchten van het vroegtijdig investeren in automatisering. Het pionieren is door de jaren heen minder geworden. Een verandering die volgens Arie van den Berg past in een tijd waarin je je als ondernemer moet afvragen ‘Blijf je zelf het wiel uitvinden of kies je voor koppelen?’.

Atosi, Postex, CED Connect, Comparity SoftRules en Bugs Business zijn voorbeelden van initiatieven en bedrijven waar assuradeur en serviceprovider Heinenoord nu in rap tempo op aansluit. “De werkzaamheden van onze ICT’ers zie ik opschuiven naar het koppelen van deze oplossingen binnen onze ICT-omgeving en het zorgen dat alles goed met elkaar communiceert”, aldus Van den Berg in een interview met InFinance.

Postex

Heinenoord brengt via Postex bijvoorbeeld papierloos werken een stap dichterbij voor de aangesloten advieskantoren. De via ANVA gekoppelde oplossing helpt de kantoren hun klantbestand te digitaliseren. Met succes. Eind 2017 vond 32,5% van de totale output van Heinenoord digitaal zijn weg naar de klant. Dit jaar is dat al meer dan 50%.

Een tool moet je verder helpen

Tijdens de am:dag 2016 raakte Van den Berg in gesprek met Hans de Wit, commercieel directeur van Postex. Hij vertelde hem hoe zijn oplossing de overstap van fysieke naar digitale postverwerking kan versnellen, waarbij de gebruiker beschikt over een permanente dataverrijking. Van den Berg: “Ik herken snel of een oplossing ons verder kan helpen, daar heb ik soms maar een paar woorden voor nodig. Postex is zo’n oplossing. Wij waren zelf al begonnen met het uitfaseren van de fysieke poststromen en het digitaliseren van de communicatiestromen. Het sturen van rekeningen per e-mail was bijvoorbeeld al mogelijk. Daaraan een iDEALbutton toevoegen bleek echter in de praktijk wat lastiger voor elkaar te krijgen. Via Postex werd het ons aangereikt, evenals nieuwe mogelijkheden zoals e-mailverrijking. Dan kijk je vooruit, maakt een rekensom en besluit dat koppelen een betere optie is dan zelf het wiel uitvinden.”

Praktijk

Als groot voordeel noemt Michel van den Heuvel, Hoofd financieel en polisadministratie bij Heinenoord Assuradeuren, dat er niet aan de bestaande documenten gesleuteld wordt. “Postex verzendt, op basis van ANVA-output, onze PDF-documenten, zoals: de groene kaart, nota en de polissen. De correspondentie blijft er daarna exact hetzelfde uitzien, zoals de klant van ons gewend is.”

Slimmer communiceren

Waar Postex nu nog een transactie, simpel gezegd, van a naar b brengt, zal dit door nieuwe diensten en koppelingen breder en nog slimmer ingezet gaan worden. “Op het moment dat de klant via actiebuttons in het bericht zelf, actie kan ondernemen, zal er vanzelf ook minder gebeld en gemaild worden met de adviseur. De klant krijgt straks bijvoorbeeld een betaalbericht van ons en kan er dan voor kiezen om een conversatie te beginnen. Bijvoorbeeld, omdat hij de rekening niet kan betalen en een betaalregeling wil treffen. Op die manier kun je vroegtijdig problemen signaleren”, aldus De Wit.

Lees hier gratis het hele interview met Arie van den Berg en Postex in de nieuwe e-InFinance.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.