De jaarlijkse Kennisdag voor MKB-adviseurs had dit keer een extra feestelijk karakter omdat organisator De Goudse precies een eeuw bestaat. De 300 deelnemers werden getrakteerd op een breed inhoudelijk programma met het toepasselijke thema ‘Lang leve de nieuwe eeuw’.
Presentator Humberto Tan sprak op het podium van Studio 21 in het Hilversumse Mediapark onder andere met Geert Bouwmeester, derde generatie en huidig bestuursvoorzitter, over de manier waarop de familie zorgt voor de betrokkenheid van elke volgende generatie. Die toekomst was ook min of meer lijfelijk aanwezig in de persoon van Klaas Vrijburg, een van de elf neven en nichten die de vierde generatie van het familiebedrijf vormen en die in de toekomst mogelijk ook weer bestuursfuncties binnen familiebedrijf De Goudse gaan vervullen.
Ondernemer, consultant en schrijver Danny Mekić trapte het inhoudelijke programma af en liet zien hoe internettoepassingen niet alleen een wereld aan informatie openen, maar ook onze privacy schenden, ons gedrag beïnvloeden en – met behulp van sociale media – 4 à 6 jaar levensjaren van de huidige jongeren in beslag nemen. Ook gaf hij voorbeelden van de manier waarop data, die belangrijke grondstof van de nieuwe eeuw, prachtige mogelijkheden biedt, maar ook tot heel verkeerde conclusies kan leiden. Oud-weervrouw Helga van Leur bevestigde dat later in het programma, toen ze sprak over klimaatmodellen die putten uit data van de afgelopen decennia en dus geen rekening houden met de veel hogere snelheid waarmee de gemiddelde temperatuur nu en in de komende eeuw toeneemt.
Toekomstverwachtingen
Omdat het vinden en binden van nieuwe talenten ook in de nieuwe eeuw een succesfactor van belang zal zijn, kwam dit thema eveneens aan de orde. Gerard Nijkamp en Jesper Gudde, respectievelijk technische directeur en technisch manager van voetbalclub Sparta vertelden over de manier waarop zij hun talenten vinden, managen en stimuleren in hun ontwikkeling. Slotspreker was futuristisch journalist Laurens Vreekamp die zijn toekomstverwachtingen van AI presenteerde aan de hand van voorbeelden: ‘the bad’, ‘the good’ en de, fascinerende, realiteit.
Drone krijgt speciale lading
De 300 adviseurs in Studio 21 zaten aan ronde tafels en konden daardoor na elke spreker meteen met elkaar in gesprek over hún talentmanagement, hún gebruik – of niet-gebruik – van AI en hún ideeën over klimaatrisico’s en duurzaamheid, zowel wat betreft henzelf als hun klanten. De nieuwe inzichten die dat aan elke tafel opleverde werden in één document samengebracht, dat Bernardo Walta, commercieel directeur van De Goudse, aan het einde van het programma, kort samenvatte en ten slotte aan een drone bevestigde. Die drone vloog daarna de zaal weer uit, op weg naar een onbekende locatie. Met de bedoeling om pas in 2124 weer op te duiken.
Foto: Humberto Tan met vierde generatie Klaas Vrijburg en derde generatie Geert Bouwmeester
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.