Ger Jaarsma: ‘Pensioenconflict! Komt u er samen niet uit?’

0

In zijn column in het Friesch Dagblad schrijft Ger Jaarsma, de voorzitter van de Pensioenfederatie, over de onafhankelijke Ombudsman Pensioenen. Uit het jaarverslag van de ombudsman maakt hij op dat het de goede kant opgaat met de behandeling van klachten over pensioenfondsen.

Jaarsma: “De lente is het seizoen van jaarverslagen, dus verscheen ook het rapport van de Ombudsman Pensioenen. Wist u eigenlijk dat hij bestaat? Hij heet Jeroen Steenvoorden en met zijn team helpt hij u uit de brand wanneer u er écht niet meer uitkomt met uw pensioenfonds. De gezamenlijke fondsen en verzekeraars betalen weliswaar deze ombudsman, maar uw belang staat centraal. Als deelnemer kunt u kosteloos terecht bij de onafhankelijke Ombudsman Pensioenen.”

Klachtenprocedures

“In het jaarverslag over 2022 constateert de ombudsman dat pensioenfondsen intern meer aandacht besteden aan hun klachtenprocedures. Mooi om te zien dat de gedragslijn ‘goed omgaan met klachten’ van onze vereniging, de Pensioenfederatie, nu al vruchten afwerpt. Natuurlijk komen daardoor de relatief simpele klachten niet meer op het bordje van de ombudsman terecht. Wel heeft de ombudsman te maken met steeds meer ‘volhouders’, ofwel klagers die geen genoegen nemen met een nee. Dan duurt het allemaal langer en wordt het ook juridisch.”

Datakwaliteit

“Waar komen die pensioenklachten nou vandaan? Daarvoor moeten we kijken naar de aanbevelingen in het jaarverslag. Want de ombudsman pleit allereerst voor goede datakwaliteit. Ofwel: kloppen de gegevens in uw dossier? Zoals de werkgevers waarvoor u aan de slag bent geweest, de datum waarop u scheidde, of de periode waarin u werkte in het buitenland zijn belangrijk.”

Beoordeling

“Die data moeten kloppen. Bij een waardeoverdracht of bij de ingang van uw pensioen controleren pensioenfondsen of het goed is berekend. Nu we overgaan naar een nieuw stelsel is het belangrijk dat deze datakwaliteit voor alle deelnemers wordt gecontroleerd. Onze pensioenfondsen zijn hard bezig om deze beoordeling af te ronden.”

Coulanceregeling

“Ten tweede pleit de Ombudsman Pensioenen voor een coulanceregeling. Want soms gebeurt het dat een fonds zijn deelnemer in de jaarlijkse brieven een pensioenbedrag voorrekent dat hoger is dan waar hij feitelijk recht op heeft. Eenmaal vlakbij de pensioendatum valt het dan vervolgens tegen. Ook daardoor komen deelnemers terecht bij de ombudsman.”

Tegemoetkoming

´De ombudsman vindt dat een pensioenfonds een tegemoetkoming moet overwegen, liefst met beleid daarvoor. Pensioenfondsen zijn nu in gesprek over zo’n regeling. Lastig blijft wel dat een tegemoetkoming aan één deelnemer in feite wordt betaald door andere deelnemers. Daarover moeten pensioenfondsen dus goed nadenken.”

Geschilleninstantie

“Met zijn team wordt Jeroen Steenvoorden binnenkort ondergebracht bij de nieuwe onafhankelijke en gespecialiseerde geschilleninstantie voor de pensioensector. Dat hoort bij de nieuwe wet. Ook die verhuizing betalen de gezamenlijke pensioenfondsen. De Ombudsman Pensioenen is voor individuele deelnemers kosteloos toegankelijk als onafhankelijk scheidsrechter en bemiddelaar. En dat blijft!”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.