Het terugdringen van wachtlijsten in de zorg is volgens Zorgverzekeraars Nederland een gezamenlijke verantwoordelijkheid van verzekerden, zorgaanbieders en zorgverzekeraars. ZN: “Het is belangrijk dat zorgaanbieders en verzekerden signalen van wachttijden direct melden bij zorgverzekeraars.”
De branchevereniging van zorgverzekeraars vindt dat te lang wachten op zorg onacceptabel is. “Zorgverzekeraars spannen zich daarom, samen met zorgaanbieders en patiëntenorganisaties, in om wachttijden terug te dringen. Om te voorkomen dat verzekerden te lang moeten wachten op zorg is het uitwisselen van betrouwbare informatie essentieel”, aldus ZN.
Zorgbemiddeling
Verzekerden die de wachttijd voor zorg te lang vinden kunnen contact opnemen met hun zorgverzekeraar voor zorgbemiddeling, ook wel wachtlijstbemiddeling genoemd. ZN: “Zorgverzekeraars zoeken dan binnen en buiten de regio naar een zorgaanbieder die de behandeling kan uitvoeren. Zorgbemiddeling kan er toe leiden dat een behandeling, met minstens dezelfde kwaliteit, sneller kan plaatsvinden. Verzekerden mogen uiteindelijk zelf beslissen of ze er gebruik van maken.”
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.