Gaan serviceproviders voor hypotheken weer verdwijnen? Met die stelling begon afgelopen weekend op LinkedIn een discussie, die werd aangezwengeld door adviseur Arne van Dijk. Hij ervaart de serviceprovider als een ‘hinderlijke extra schakel’ in het proces en wilde weten hoe anderen daarover denken.
De reacties op deze stelling kon je voor een deel op voorhand al voorspellen en voor het overige ging het alle kanten op. Michiel van der Linde, sinds kort directeur VCN Hypotheken, voelde de behoefte om het onderwerp buiten LinkedIn te trekken en via een digitaal ingezonden brief te reageren. De enigszins gekleurde kop boven zijn digitale brief: ‘De gigantisch toegevoegde waarde van serviceproviders’
Ingezonden brief:
Een beetje verbaasd las ik een post op LinkedIn met de prikkelende titel ‘Gaan serviceproviders voor hypotheken weer verdwijnen’. De discussie onder de post bracht gelukkig behoorlijk wat nuance, maar toch keek ik op van het gemak waarmee ongefundeerde meningen als waarheid worden neergezet. Best wel populistisch, en daarmee (helaas) passend in deze tijd.
Ik voelde de behoefte om het onderwerp even buiten LinkedIn te trekken en de feiten op een rijtje te zetten. Want zoals ook Jurjen Oosterbaan van Bureau DFO vaker geeft gezegd, werken met een serviceprovider levert een positieve businesscase op voor het advieskantoor. Laten we eens inzoomen op enkele deelgebieden die daaraan bijdragen.
Kennis
Serviceproviders beschikken over medewerkers die tot in de diepste krochten op de hoogte zijn van het acceptatiekader van geldverstrekkers. Vaak zelfs beter dan de geldverstrekkers zelf. Dat heeft twee grote voordelen voor een advieskantoor. In de eerste plaats kan de adviseur met hen voorbespreken welke geldverstrekker de beste keuze is voor de klant. En ten tweede vinden deze medewerkers voor nagenoeg elke hypotheekaanvraag een passende geldverstrekker. Ook als zo’n aanvraag niet binnen het standaard acceptatiekader van die geldverstrekker past. Een serviceprovider kan namelijk een potje breken bij de geldverstrekker.
De kennis wordt ook ingezet om adviseurs bij te spijkeren op hypotheekontwikkelingen (wij doen dat bijvoorbeeld met de HBC – VCN Summerschool). Om te helpen bij inhoudelijke kennisontwikkeling, maar ook op het gebied van bijvoorbeeld automatisering, compliancy en marketing. Waardevolle ondersteuning volgens mij.
Aanvraagproces
Acceptanten van de serviceprovider werken voor de meeste geldverstrekkers in volmacht. Daarmee hebben zij precies hetzelfde mandaat als acceptanten die in dienst zijn bij een geldverstrekker, maar met het verschil dat hun blik breder is dan alleen de betreffende geldverstrekker. De gemiddelde acceptant beheerst het acceptatiekader van zeker twee tot drie geldverstrekkers en kan deze daardoor challengen. Voordeel is ook dat acceptanten kunnen worden ingezet waar de drukte het grootst is. Waardoor serviceproviders meestal gewoon op dagverwerking zitten.
Je hoort ook weleens dat acceptanten van de serviceprovider meer stukken zouden opvragen dan rechtstreekse acceptanten. Ik vraag me af wat daar de driver voor zou kunnen zijn, ik zie ‘m niet. Bovendien: statistieken laten zien dat hier niets van klopt.
En nee, de serviceprovider is géén extra schakel in de keten. Het eerste paar ogen behoort toe aan de acceptant van de serviceprovider en het tweede paar aan die van de geldverstrekker. Dat de serviceprovider een extra schakel zou zijn is flauwekul.
Bewaken deadlines
De klant, maar ook de adviseur heeft genoeg aan het hoofd tijdens het spannende proces van een hypotheekaanvraag. Hoe prettig is het dat de serviceprovider helpt met het bewaken van de deadlines en op tijd aan de bel trekt als het spannend dreigt te worden, ook richting de geldverstrekker. Een lekker én belangrijk stuk ontzorging.
One stop shop
Serviceproviders hebben een breed assortiment. Niet alleen aan geldverstrekkers, maar ook een heel producten- en dienstenpallet daaromheen. Advieskantoren krijgen alles via één loket en hoeven niet met dertig partijen om tafel. Dat scheelt nogal wat tijd én geld.
Klanttevredenheid
Natuurlijk is het niet altijd rozengeur en maneschijn. Want ook serviceproviders kunnen last hebben van drukte, of van een partij erachter die z’n zaken niet op orde heeft wat doorwerkt in de keten. Maar als ik bij ons de klanttevredenheid cijfers bekijk, dan zie ik erg mooie en constante waardering en dat zegt toch wel wat.
Dus is werken via een serviceprovider een businesscase voor het advieskantoor? Is er toegevoegde waarde? I rest this case.
Michiel van der Linde
Directeur VCN Hypotheken
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.