Funda: ‘Dalende trend koop- en verkoopintentie’

0

De huidige woningmarkt is gunstig voor verkopers en toch toont de Funda Index al maanden een dalende verkoopintentie. Zo ook in april, na een heel lichte opleving in maart. Uit aanvullend onderzoek blijkt dat nog maar 23% van de doorstromers liever eerst verkoopt voor ze een ander huis kopen. De meesten willen juist eerst kopen en daarna verkopen – en daar wringt de schoen.

Quintin Schevernels, CEO van Funda: “In de huidige markt vertaalt zich dit in een relatief lage koopintentie onder doorstromers en het uitstellen van verkoopplannen. Waar starters blijven zoeken, geven de meeste doorstromers aan dat zij pas in beweging komen bij betaalbaar aanbod dat voldoet aan hun specifieke wensen.”

Vicieuze cirkel

“We zien dat de koopintentie onder doorstromers een stuk lager is (36%) dan onder starters (50%)”, Schevernels. “Waar starters vaak geen andere keuze hebben dan doorzoeken, kunnen doorstromers kiezen voor uitstel van de plannen of om helemaal niet te verhuizen. Hierdoor ontstaat een vicieuze cirkel waarbij doorstromers niks doen omdat ze het aanbod niet geschikt vinden en ondertussen dus zelf een hele hoop aanbod vasthouden. We zien al maanden dat doorstromers liever eerst kopen en daarna pas verkopen, maar sinds begin van het jaar groeit die groep flink. De krappe woningmarkt creëert daardoor niet alleen problemen aan de vraagzijde, maar ook aan de kant van het aanbod.”

Betaalbaar en passend

Schevernels: “De dalende verkoopintentie zet zoals gezegd in april verder door. Belangrijkste achterliggende reden, zo blijkt uit aanvullend onderzoek, is de ongunstige woningmarkt. Een derde van de doorstromers geeft aan dat zij hierdoor nu geen verkoopintentie hebben. Wat bijna de helft van de doorstromers (47%) wél in beweging zou brengen, is een woning die aan hun specifieke woonwensen voldoet. Ook een betaalbare grotere woning (30%), een woning op een specifieke locatie (22%) en een betaalbare kleinere woning (14%) zouden voor meer doorstroom zorgen.”

Krappe markt

De krappe woningmarkt blijkt voor alle consumenten van grote invloed op hoe zij zich op de markt bewegen, dit in tegenstelling tot de coronacrisis. Schevernels: “Volgens de meerderheid van de consumenten heeft deze geen impact op hun plannen, terwijl de ongunstige markt er juist wel voor zorgt dat men plannen naar voren haalt of uitstelt. Schevernels: ‘We hebben een jaar na de eerste lockdown opnieuw gekeken naar de impact van de coronacrisis op koop- en verkoopplannen en dit vergeleken met de impact van de woningmarkt op diezelfde plannen. Het is opvallend dat 63% van de consumenten aangeeft dat de coronacrisis echt helemaal geen wezenlijke invloed heeft gehad op hun plannen. Voor 31% geldt dat de woningmarkt hun plannen heel erg heeft beïnvloed.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.