Freo pleit voor overstapmaand bij leningen

0

Meer dan een kwart van de consumenten met een consumptieve lening ervaart de lening als een last. Maar de moeite om over te stappen nemen ze niet of nauwelijks. 32% geeft aan wel te willen overstappen maar vindt dit te veel gedoe. Meer dan de helft denkt niet te kunnen besparen op hun lening of mogen niet overstappen (12%).

Deze cijfers blijken uit het Groot Leenonderzoek 2020 van Freo, de online kredietverstrekker van de Rabobank, uitgevoerd door Markteffect onder ruim 1000 consumenten met een lening. Uit het onderzoek blijkt dat er onder de leenconsument weinig kennis is over het eigen financiële product. Maar liefst één op de vijf respondenten (20%) weet niet wat de hoogte is van hun maandelijkse aflossing. Minder dan de helft (44%) weet het exacte rentepercentage van hun lening. Hebben de respondenten ook een hypotheek, dan weet slechts 31% het exacte rentepercentage van deze hypotheek.

Trouw

Consumenten met een lening zijn erg trouw aan kredietverstrekkers ten opzichte van zorgverzekeraars, telecomaanbieders en energieleveranciers. Deze laatste producten worden veelvuldig vergeleken en dat leidt vaak tot overstappen. Hoe anders is dat in de financiële wereld. Meer dan de helft (53%) vergelijkt geen kredietaanbieders. Als ze dit wel doen, dan is dat pas als het contract afloopt (43%). Overstappen naar een kredietverstrekker wordt ervaren als gedoe of heeft niet de interesse. Alternatieven zijn in hun ogen lastig te vinden. Dit terwijl 37% wel van mening is dat de lening vaker moet worden gecontroleerd. Om zo de voorwaarden en het rentepercentage tegen het licht te houden.

Jaarlijks overstapmaand

Ron van Vliet, algemeen directeur van Freo, meent dat consumenten er goed aan doen vaker de rente en voorwaarden van hun lening te vergelijken met het actuele aanbod in de markt. “Overstappen kan lonen. Zij die dat doen, betalen veelal een lagere rente of hebben betere voorwaarden bedongen zoals kosteloos tussentijds aflossen. Hierdoor kunnen ze geld besparen. Ik ben altijd wel jaloers op de zorgsector die echt hun eigen moment hebben om over te stappen. Daar is dat heel gewoon. Het zou goed zijn voor onze sector om een soort van jaarlijks ‘overstapmaand’ te organiseren waarbij sector en consumenten worden uitgedaagd om op die dag de papieren en de tarieven goed te checken. Om zo de consument te helpen besparen. Hier is een rol weggelegd voor kredietverstrekkers. Het blijkt dat als er zo’n overstapmaand zou zijn, 27% eerder geneigd zou zijn om over te stappen.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.