Franchiseformule Vita Hypotheekadvies gaat landelijk

0

Vanuit de gedachte ‘samen sterk’ ging Rob van ’t Ent acht jaar geleden samenwerken met andere advieskantoren in de regio Noord-Holland. Daarmee werd de basis gelegd voor wat nu Vita Hypotheekadvies is. De serviceprovider heeft de stap gezet naar een landelijk netwerk advieskantoren.

‘Op dit moment is er vooral behoefte aan een goede en snelle verwerking van de hypotheekaanvragen.’ 

Vita Hypotheekadvies is opgericht in 1997 als Hypotheek Advies Noord Holland en sinds 2019 actief onder de nieuwe naam met een meer landelijke uitstraling. Rob van ’t Ent (rechts op foto) is naast formuledirecteur, adviseur en eigenaar van het eerste Vita-kantoor aan de Peperstraat in Zaandam. Inmiddels zijn er 11 advieskantoren en een aantal zelfstandige adviseurs zonder kantoorruimte aangesloten bij de hypotheekketen. Op korte termijn gaan twee nieuwe franchisenemers van start. De centrale organisatie is in Zaandam gevestigd, waar inmiddels 11 medewerkers voor de formule actief zijn.

Voor de toekomst sluit Van ’t Ent niet uit dat Vita (latijn voor leven) een breder diensten- en productenpallet gaat aanbieden, zoals Vita Verzekeringsadvies en Vita Pensioenadvies. Van ’t Ent: “Laten we eerst van Vita Hypotheekadvies een landelijk sterk merk maken en niet te ver vooruitlopen.”

Landelijke uitstraling

Lesley van der Velde (links op foto) werd anderhalf jaar terug aangetrokken als Marketing Manager bij Vita Hypotheekadvies, met als belangrijkste taak de verantwoordelijkheid voor de landelijke uitrol van de franchiseformule. Dat begon met de naamswijziging vorig jaar naar een naam die meer het landelijke werkgebied van de formule benadrukt. Voor advieskantoren buiten de provincie vormde de oude naam Hypotheek Advies Noord Holland soms een belemmering om toe te treden. Met een goede naam alleen ben je er vanzelfsprekend niet. Voorwaarden, kosten en het gevoel bij de organisatie worden eveneens belangrijk gevonden.

Dossier controle

Adviseurs die onderdeel willen zijn van Vita moeten beschikken over een gezonde ondernemersgeest en minimaal een jaar ervaring hebben met het geven van financieel advies. Vanzelfsprekend moet worden voldaan aan de verplichtingen vanuit het Wft-vakbekwaamheidsstelsel. Voor bestaande advieskantoren biedt de Vita-formule de mogelijkheid om hypotheken naast de andere financiële werkzaamheden te doen. De samenwerkende dienstverleners werken binnen de Vita-formule onder één centrale AFM-vergunning. Om dit goed te kunnen bewaken wordt eens per kwartaal van alle kantoren een adviesdossier doorgelicht. Behaalt een kantoor een hoge score, dan ontvangt hij een extra financiële vergoeding vanuit de centrale organisatie. Bij een onvoldoende zou theoretisch gezien een terugbetaling van de uitgekeerde afdracht moeten plaatsvinden, maar dat is nog niet voorgekomen. Dossiers worden door de compliance officer gecheckt op de onderdelen inventarisatie, motivatie en dossiervorming. Naast de kwartaalonderzoeken vinden tussendoor ook onaangekondigde steekproeven plaats.

Schaalvoordeel realiseren

In lijn met een soft-franchiseformule worden geen harde eisen gesteld aan de vestigingslocatie en is een Vita-uitstraling niet verplicht. Wel is Vita Hypotheekadvies vanuit de basis nog steeds gefocust op het realiseren van schaalvoordeel voor de aangesloten adviseurs. Het grootste deel van de aangesloten adviseurs zijn nu nog eenpitters, veelal verbonden aan een makelaarskantoor of werkend vanuit huis. Die betalen bij Vita geen entreekosten of vaste jaarlijkse bijdragen. Heeft een aangesloten adviseur weinig tot geen opbrengsten, dan heeft hij ook nauwelijks deelnamekosten. De eenmalig installatiekosten bedragen 300 euro en de jaarlijkse vergoeding is gemiddeld 20% van de behaalde omzet, maar is minimaal 13%. Vita biedt directe aanstellingen bij bijna alle geldverstrekkers en met sommige aanbieders zijn serviceafspraken gemaakt. In deze tijd van oplopende verwerkingstijden geen overbodige luxe.

Franchisenemers delen, buiten de vergoeding voor advies en bemiddeling, ook mee in andere inkomstenstromen. Denk hierbij aan provisie op verzekeringen en inkomsten uit abonnementen, taxaties, bankgaranties en duurzame woningverbeteringen.

Van nieuwe naar bestaande klant

Vanwege de snelle groei die Vita op dit moment doormaakt wordt een compleet nieuw crm-systeem gebouwd dat naar verwachting eind 2020 wordt opgeleverd met diverse koppelingen naar de adviespakketten die aangesloten kantoren gebruiken, zoals Figlo en Adviesbox. Met de komst van het nieuwe crm-stysteem zal ook de focus meer verschuiven naar de kansrijke bestaande klant, waar nu nog vooral wordt gefocust op acquisitie. “Vita groeit samen met de deelnemers en ook vanuit de behoefte van de deelnemende kantoren. Op dit moment is die behoefte vooral een goede en snelle verwerking van de hypotheekaanvragen. De druk op de hypotheekmarkt wordt ook door onze deelnemers gevoeld. Die druk kunnen wij verminderen door de service-afspraken die Vita heeft kunnen maken met geldverstrekkers”, aldus Van der Velde.

Klantbehoud

Samenwerken is een belangrijke verbindende factor binnen de Vita franchiseorganisatie. Aangesloten adviseurs kunnen bijvoorbeeld altijd een beroep doen op de interne adviseurspool wanneer zich gecompliceerde aanvragen voordoen. Ook heeft de centrale organisatie een bedrijvenadviseur beschikbaar voor complexe ondernemerskwesties. Van der Velde stuurt de Vita marketingafdeling aan die de aangesloten adviseurs helpt bij zowel het aantrekken van nieuwe klanten als het behouden van bestaande klanten. Hierbij worden ook sociale media, Google Adwords, affiliate partners en e-mailmarketing ingezet om via de landelijke naam leads voor de aangesloten adviseurs te genereren. Die leads gaan rechtstreeks naar kantoren toe waarvoor ze zijn aangevraagd, dus zonder tussenkomst van de centrale organisatie. Ook wordt hulp geboden bij juridische kwesties of problemen met de ICT-voorzieningen. Bij ziekte of vakantie kunnen aangesloten adviseurs rekenen op dossierondersteuning.

Actief in meer provincies

Vita Hypotheekadvies hoopt de komende maanden gestaag verder te groeien zodat de teller eind 2020 minstens verdubbeld zal zijn ten opzichte van 2019 én de formule in meerdere provincies actief is. Met de komst van het nieuwe crm-systeem wordt ook de dienstverlening aan de deelnemende kantoren stapsgewijs verder uitgebreid. Wellicht komen we Vita Hypotheekadvies in 2021 al tegen in een van de categorieën van de Gouden Lotus Awards Hypotheekmarkt, die dit jaar op 1 september worden uitgereikt.

Het interview met Vita Hypotheekadvies is gepubliceerd in de laatste digitale editie van InFinance

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.