Fors meer letselzaken bij Waarborgfonds

0

Het Waarborgfonds Motorverkeer zag in 2019 het totaal aantal gemelde schades met 1,9% afnemen. De uitbetaalde schade stijgt echter met 2,7%. Veroorzaakt door een toename van het aantal letselschades met 10%. Door regelgeving en maatschappelijke ontwikkelingen worden deze schades kostbaarder.

Het Waarborgfonds is opgericht om deelnemers in het verkeer te compenseren voor schade veroorzaakt door een motorvoertuig, waarvoor zij niet bij een verzekeraar terecht kunnen. Bijvoorbeeld omdat de veroorzaker doorgereden of onverzekerd is.

Aantallen

In 2019 werden 44.345 (2018: 45.182) claims bij het Waarborgfonds gemeld, waarvan 20.622 (2018: 20.955) voor schaden aan geparkeerde voertuigen, 17.827 (2018: 18.465) claims wegmeubilair, 1.486 (2018: 1.376) gevallen met personenschade en 4.410 (2018: 4.386) meldingen in de categorie overige. Onder de laatste categorie vallen schaden in het (rijdende) verkeer.

Uitgesplitst naar het type veroorzaker blijken 42.702 (2018: 43.504) claims betrekking te hebben op doorrijders, 1.385 (2018: 1.423) op onverzekerde voertuigen, 168 (2018: 170) zijn veroorzaakt door gestolen voertuigen en 90 (2018: 85) door gemoedsbezwaarden.

Verhaal en fraude

In het verslagjaar 2019 werd in totaal 59,12 miljoen euro aan schaden uitgekeerd. Dit is een stijging van 2,7% ten opzichte van 2018. De totale schadelast bedraagt 78,97 miljoen en ligt 24% hoger dan in 2018. Dit vanwege een hogere bijdrage aan de voorziening die vooral wordt aangewend voor nog af te wikkelen claims met een letstelschade-component. Vorig jaar kon het Waarborgfonds netto een bedrag van 2,33 miljoen euro verhalen op de daders/veroorzakers van een schade (2018: 1,37 mln). Fraudeonderzoek heeft in het afgelopen jaar geleid tot een geregistreerde besparing van 0,61 miljoen euro (2018: 0,56 mln).

Doorlooptijden

Volgens de Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL) moet de erkenning van de aansprakelijkheid in beginsel binnen 90 dagen gebeuren, tenzij kan worden aangegeven wat de reden van een eventuele vertraging is. In verband met onderbezetting van het team Personenschade waren de doorlooptijden in 2019 langer dan gewenst. Inmiddels is de situatie verbeterd en zijn de doorlooptijden weer conform de normen, vertelt Ingrid Visscher, directeur van de Vereende. De Vereende is belast met de uitvoering van het Waarborgfonds.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.