Fors meer hulpverzoeken campers en auto’s

0

Een campervakantie leidt relatief vaak tot pech onderweg. Het aantal hulpaanvragen bij SOS International, is de afgelopen vijf jaar maar liefst verdrievoudigd. Maar ook het aantal pechgevallen met personenauto’s in het buitenland is explosief gestegen. De SOS-medewerkers draaien overuren.

De eerste weken van de zomervakantie van 2018 waren al goed voor een stijging van 15,6% in het aantal pechmeldingen met personenauto’s in België. Ten opzichte van vorig jaar staat Duitsland met 10,1% op de tweede plaats. De pechmeldingen lopen uiteen van een lekke band tot aan (grotere) problemen met de motor of accu.

Campers

Het aantal hulpvragen voor campers bij SOS International is binnen één jaar tijd meer dan verdubbeld tot naar verwachting meer dan 3.600 dit jaar. In meer dan 80% van de meldingen betreft het een pechgeval. Problemen als schade en diefstal komen minder vaak voor. Dat het aantal hulpvragen voor campers oploopt is verklaarbaar door het fors toegenomen camper bezit.

Uit recente cijfers van brancheorganisatie Kampeer en Caravan Industrie (KCI) blijkt dat er op 1 juli van dit jaar in ons land 115.359 geregistreerde kampeerauto’s rondreden. Een forse toename ten opzichte van vijf jaar geleden, toen dat er nog 77.000 waren.

Knutselen aan de camper

Maar het is niet alleen het toegenomen camper bezit dat verantwoordelijk is voor de stijgende hulpvraag. Directeur Marcel van der Meulen van SOS International: “Oude campers hebben natuurlijk niet altijd de voorzieningen waar we tegenwoordig aan gewend zijn. Je ziet dan ook dat er veel geknutseld wordt. Dat gaat vaak goed, maar kan ook problemen opleveren. Denk bijvoorbeeld aan een te hoge aslast door het inbouwen van een te grote watertank. Of kortsluiting of andere elektrische problemen, omdat accu’s of dynamo’s het begeven door de inbouw van moderne apparatuur.”

Verhuren zonder onderhoud

Een tweede belangrijk aspect is volgens Van der Meulen de particuliere verhuur van campers. “Online bemiddelingsplatforms schieten als paddenstoelen uit de grond. Vaak stellen dergelijke platforms als énige eis dat de camper beschikbaar moet zijn. Over onderhoud of veiligheid wordt niet of nauwelijks gesproken. Maar een privécamper die dan in feite bedrijfsmatig wordt gebruikt, moet óók bedrijfsmatig onderhouden worden. En dat gebeurt in veel gevallen niet. Het gevolg: nietsvermoedende huurders denken een goedkope camper te huren, maar stranden vervolgens op de vluchtstrook.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.