Florius ziet kansen in vergrijzing én vergroening

0

Florius is al jaren bezig met initiatieven om de toegankelijkheid op de woningmarkt te vergroten. Daarom kon de hypotheekverstrekker snel inspelen op de huidige ontwikkelingen. Voor Florius zijn ‘vergrijzing’ en ‘vergroening’ dé kansrijke thema’s voor 2023.

“Soms kan een nichemarkt zomaar transformeren naar een groeimarkt”

Voor Karin Polman, directeur van Florius, was 2022 een ‘hectisch, maar leuk’ jaar. “Net als de rest van de hypotheekbranche hebben wij tot aan de zomer kunnen profiteren van de overspannen hypotheekmarkt. De tweede helft van het jaar was een stuk rustiger, en bood vooral uitdagingen hoe daarmee om te gaan.”

In 2022 kwamen veel verschillende zaken samen. Als gevolg van de Oekraïne-oorlog is de financiële onzekerheid gestegen bij Nederlanders. Gecombineerd met een krappe huizenmarkt en een stijgende hypotheekrente maakt dit de betaalbaarheid van koopwoningen slechter. Voor bepaalde groepen was het daarom lastiger om toegang te krijgen op de woningmarkt. “Gelukkig zijn we al jaren bezig met initiatieven om de toegankelijkheid op de woningmarkt te vergroten. Daarom hebben we snel kunnen inspelen op deze ontwikkelingen, onder andere door meer maatwerk te bieden. Ik merk dat adviseurs ons op dit gebied ook weten te vinden”, aldus Polman.

Florius deed bijvoorbeeld al langer mee met de perspectiefverklaring, gericht op flexwerkers die een hypotheek willen aanvragen. Een recenter voorbeeld is de pilot Duurhuur, die Florius samen met een aantal partijen in het begin van 2022 in de markt heeft gezet. Daarmee krijgen huurders met hoge huurlasten de mogelijkheid om met verantwoorde maatwerkfinanciering een eigen huis te kopen. Van het intermediair kreeg deze pilot een Gouden Lotus Award in de categorie Innovatie.

55-plussers inspireren

Een andere doelgroep waarvan Florius de toegang tot de woningmarkt wil verbeteren is de senior. “We hebben te maken met een trend van dubbele vergrijzing: een steeds groter wordende groep senioren, die ook nog eens ouder wordt”, zegt Polman. “Die groep wil en moet zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen. We willen mensen inspireren voor de woonplannen die ze straks hebben. Onder andere via een online omgeving stimuleren we 55-plussers en adviseurs om daar nu al mee aan de slag te gaan. Ook veel intermediairs zien in senioren een doelgroep die steeds belangrijker wordt en zijn daarom blij met ons initiatief.”

Op het thema vergrijzing is Florius een voorloper in de markt. Al in 2007 werd de Florius Verzilver Hypotheek gelanceerd. De hypotheekverstrekker levert verder vanaf 57 jaar maatwerk. En afgelopen september lanceerde Florius bovendien een propositie waarbij het financieren van zogeheten kangoeroeen mantelzorgwoningen mogelijk werd gemaakt. Een kangoeroewoning bestaat uit twee zelfstandige woningen of wooneenheden onder één dak. Een mantelzorgwoning is een tijdelijke zelfstandige woning in de tuin van iemand die zorg nodig heeft.

Ook in 2023 blijft Florius inzetten op 55-plussers. Polman: “Het streven is om volgend jaar een geactualiseerde versie van de Florius Verzilver Hypotheek te introduceren die beter toegankelijk is. Waar nu nog de huidige hypotheek volledig moet worden overgesloten naar de Verzilver Hypotheek, willen we het straks mogelijk maken om de Verzilver Hypotheek bij je huidige hypotheek te nemen. Dat maakt het proces een stuk eenvoudiger.”

Duurzame voorloper

Het thema ‘verduurzaming van de woning’ is tegenwoordig erg actueel, dankzij de gestegen energieprijzen, de zorgen om klimaatverandering en de beschikbare financieringsmaatregelen. Maar dat was het nog lang niet toen Florius in 2017 haar visie op verduurzaming neerzette. Polman blikt daar enigszins trots op terug: “We stelden ons toen al als doel dat onze gehele woningportefeuille in 2030 moet gaan bestaan uit gemiddeld label-A-woningen. Dat doen we met name door woningbezitters met een laag energielabel te ondersteunen in de verduurzamingstransitie. Met een portefeuille van bijna 60 miljard euro en een marktaandeel van 10% in de koopwoningmarkt kunnen we ook daadwerkelijk een impact maken op het milieu.”

Ook op productgebied was Florius een voorloper. Zo lanceerde de hypotheekverstrekker in 2019, als eerste in de hypotheekmarkt, de Verduurzaam Hypotheek. Dankzij de ideële achtergrond van het product gaf Florius bovendien, heel ongebruikelijk, een right to copy aan andere hypotheekverstrekkers. Iets waar gretig gebruik van is gemaakt.

Polman: “Achteraf kun je zeggen dat we onze tijd zelfs een beetje vooruit waren met de Verduurzaam Hypotheek. Deze liep in het begin namelijk nog niet direct storm. We hadden nooit voorzien dat verduurzaming later zó populair zou worden en daar plukken we nu de vruchten van. Het is ook mooi om te zien dat de adviseur verduurzaming tegenwoordig standaard meeneemt in zijn adviesgesprek én dat dit onderdeel vaak bijna even lang aan bod komt als het hypotheekadvies zelf.”

“Achteraf gezien waren we onze tijd vooruit met de Verduurzaam Hypotheek”

Naast de Verduurzaam Hypotheek introduceerde Florius in 2020 de duurzaamheidskorting en de ‘groene’ chatbot Robert, die klanten informeert over de voor hen interessante verduurzamingsopties. Ook de tool Kansrijke Momenten is sinds 2020 uitgebreid met een duurzame adviestrigger op het gebied van ‘energiebespaarpotentieel’. En in december 2022 volgt de adviestrigger duurzaamheidskorting. De adviseur kan daarmee zien hoe groot de kans is dat de woning van de bestaande klant in aanmerking komt voor de duurzaamheidskorting, eventueel na het verder verduurzamen van de woning.

“Dit jaar gaan we weer zwaar inzetten op verduurzaming”, aldus Polman. “Zo zullen we de Verduurzaam Hypotheek verder aanpassen en flexibeler maken, op basis van input van adviseurs. Het verhogen van de hypotheek om te kunnen verduurzamen wordt nu soms als te complex beschouwd door klanten. Daarom gaan we ook kijken hoe we het verduurzamingsproces voor bestaande klanten nog kunnen vergemakkelijken en toegankelijker kunnen maken.”

Ondersteuning bij beheer

Nu de storm op de hypotheekmarkt voorbij is, is het beheer van bestaande klanten kansrijk geworden voor de hypotheekadviseur. Thema’s als ‘vergrijzing en vergroening’ sluiten daar goed op aan. Florius ondersteunt de adviseur op beheergebied ook met de al eerder genoemde tool Kansrijke Momenten, waarbij de adviseur op bepaalde thema’s een signaal krijgt waarmee hij proactief zijn klant kan benaderen.

Polman: “Tegenwoordig kunnen we de thema’s ook ‘stapelen’ voor een individuele klant. Zo kan de adviseur in een blik zien dat de rentevaste periode van zijn klant gaat eindigen én dat hij kans maakt op de duurzaamheidskorting.”

Nichemarkten

Als het gaat om het verbeteren van de toegankelijkheid op de woningmarkt zal Florius zich in 2023 ook gaan richten op verschillende nichemarkten. “Ik denk daarbij aan oplossingen zoals bijvoorbeeld het financieren van tiny houses en mogelijk andere woonvormen”, zegt Polman. “We doen dit vooral vanuit het motief om ook maatschappelijk relevant te willen zijn.

Dit zijn betrekkelijk kleine markten die ons weinig zullen opleveren. Alhoewel, dat was ook zo toen we in 2019 begonnen met verduurzamen. Soms kan een nichemarkt zomaar transformeren naar een groeimarkt.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.