Finzie creëert totaalrelaties voor hypotheekadviseur

0

“Veel hypotheekadviseurs zetten de teller aan het begin van elk nieuw jaar op nul en openen vol de jacht op nieuwe klanten. Naar de klanten aan wie ze de jaren ervoor een hypotheek hebben ‘verkocht’, wordt niet meer omgekeken”, aldus Paul van der Meijs. Directeur Finzie in de nieuwe InFinance.

Franchiseformule Finzie is een nieuwe serviceformule voor hypotheken, verzekeringen en eenvoudige bancaire producten. Finzie franchisenemers begeleiden een hypotheekklant tot aan het bindend advies, daarna neemt de centrale binnendienst de bemiddeling en alle werkzaamheden voor niet complexe producten uit handen van de adviseur. De franchiser kan zich dus helemaal richten op het hypotheekadvies, de binnendienst op het (intensieve) klantonderhoud. “Maar Finzie is zeker niet de volgende hypotheekadviesketen”, zegt Van der Meijs resoluut.

Opnieuw beginnen

Starten als franchisenemer bij Finzie staat namelijk voor een totaal nieuwe stap in de toekomst, zonder het verleden mee te nemen. Van der Meijs: “Wat wij doen kun je alleen organiseren als elke franchisenemer vers start. Wij katten geen kantoren om. Finzie werkt volgens een eigen klantbelofte, die kun je niet mixen met klantbeloftes en verwachtingen uit bestaande portefeuilles. De adviseur die kiest voor Finzie moet dus afscheid nemen van zijn oude activiteiten en volledig gefocust zijn op de nieuwe werkwijze.”

Finzie bestaat uit drie elementen. Dat zijn: een gecentraliseerd serviceteam dat alle werkzaamheden rondom niet-complexe producten en de bemiddeling van complexe producten uitvoert, een adviesteam van franchisenemers (financieel coaches genoemd) verspreid over het land voor de complexe producten en als kloppende hart een ICT-systeem dat efficiënt werken nastreeft en de nieuwste technieken voor klantmonitoring gebruikt.

Transactie gedreven is inefficiënt

De formule is ontstaan vanuit de overtuiging dat door het efficiënt en relatiegericht organiseren van financiële dienstverlening, consumenten beter en voordeliger bediend kunnen worden. Dat is nodig omdat de huidige hypotheekmarkt volgens Van der Meijs nog steeds te sterk transactie gedreven is en daarmee op korte termijn omzetoptimalisatie. Dat werkt volgens hem inefficiënt. Van der Meijs: “Veel hypotheekadviseurs zetten de teller aan het begin van elk nieuwjaar op nul en openen vol de jacht op nieuwe klanten. Naar de klanten aan wie ze de jaren ervoor een hypotheek hebben ‘verkocht’, wordt niet meer omgekeken. Vanuit marketing bekeken is dat zeer efficiënt en vanuit de klantbehoefte zeer onwenselijk. Je bouwt hiermee totaal geen waarde op binnen je onderneming. Die transactie gedreven dominantie moet de markt uit. De dominantie wordt veroorzaakt doordat men het (intensieve) klantonderhoud niet georganiseerd heeft.” Finzie laat de hypotheekadviseur adviseren en neemt vervolgens het (intensieve) klantonderhoud van het over. Op deze manier kan de hypotheekadviseur een portefeuille opbouwen met totaal relaties.

In de nieuwe InFinance wordt dieper ingegaan op de werkwijze, de kosten en verdiensten van de serviceformule.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten