Financiën keurt BSN-verwerking door adviseur af

1

Het Ministerie van Financiën heeft het verzoek van de Contactgroep Automatisering afgewezen om door een aanpassing van de Wet op het Financieel Toezicht het mogelijk te maken dat financieel dienstverleners het burgerservicenummer (BSN) van hun relaties mogen verwerken. Een besluit met grote gevolgen, zegt Jeroen Oversteegen.

Het ministerie geeft als motivatie aan dat om gebruik van het BSN door private partijen te kunnen regelen, aangetoond moet worden dat dit in ‘een democratische samenleving noodzakelijk’ is. Naar het oordeel van Financiën is er van deze noodzaak in de situatie van financieel dienstverleners geen sprake.

Ook in kader AVG verboden

De Contactgroep Automatisering stelt vast dat verwerking van het BSN met dit besluit ook in het kader van AVG verboden is. “Artikel 87 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming verbiedt de verwerking van een nationaal identificatienummer indien hiervoor een wettelijke grondslag ontbreekt. Met het door het ministerie thans ingenomen standpunt is duidelijk dat deze wettelijke grondslag er niet is. En op korte termijn er ook niet komt.”

Grote consequenties

Jeroen Oversteegen, secretaris van de Contactgroep Automatisering noemt de gevolgen van het standpunt van het Ministerie groot. Dat begint volgens hem al bij de miljoenen hypotheek dossiers die zich fysiek en digitaal in de archieven van financieel adviseurs berusten. “In bijna alle dossiers zal op afschriften van salarisbrieven, aanvraagformulieren en overdrachtsaktes het BSN van relaties aanwezig zijn. Dat is dus in het kader van de AVG niet toegestaan”, stelt hij.

Vervolggesprekken

Ook voor de adviezen die nu worden gegeven zijn de gevolgen echter groot. Volgens de Contactgroep zullen communicatieprocessen tussen consumenten en geldverstrekkers bij handhaving van dit standpunt anders moeten worden ingericht. “Wij zijn dan ook verbaasd over het afwijzende standpunt van het ministerie. Wij zullen aandringen op een vervolggesprek en proberen aan te tonen dat de verwachtingen zoals het ministerie die nu tot uitdrukking brengt, niet realistisch zijn en niet in het belang van de consument.”

Onwerkbare situatie

De Contactgroep Automatisering verwacht niet dat geldverstrekkers op korte termijn hun acceptatieprocessen kunnen en willen aanpassen. “Zij zullen bij aanvragen voorlopig blijven eisen dat het BSN wordt gemeld. Daarmee ontstaat zowel voor de financieel adviseur als voor de consument een onwerkbare situatie.”

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

  • MrHusky_D

    Ik zie het ontbreken van de wettelijke basis niet zo. Banken en verzekeraars moeten het BSN wel registreren, omdat die richting de fiscus voor verschillende zaken een renseigneringsplicht en/of een heffingsplicht hebben. Werk je voor je klant samen met een bank of verzekeraar voor die klant dan doe je automatisch ook wat werk voor die bank of verzekeraar. Logisch dus dat je als intermediair het BSN wel nodig hebt.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Lees onze cookie verklaring en de Privacy verklaring

Sluiten