Financiële producten moeten Funda relevanter maken

0

Funda gaat woningzoekenden informeren over financiële producten die spelen rond de aankoop van een woning, zoals hypotheken, woonverzekeringen en notariële diensten. Naast informeren wil de woonsite makelaars ondersteunen bij het aanbieden van deze financiële producten.

De nieuwe koers moet Funda het komende decennium nog relevanter maken, zegt CEO Quintin Schevernels (foto). “Consumenten en makelaars worden veeleisender en technologie biedt hun allerlei nieuwe mogelijkheden. Daar wil Funda verder op inspelen door te verbreden van een marktplaats naar een platform. Funda zal in 2019 fors investeren om de nieuwe route vorm te geven. Het gaat daarbij in eerste instantie vooral om investeringen in de organisatie en mensen, maar ook zullen de eerste stappen gezet worden met de informatie rond en het aanbod van de financiële diensten.”

Online Hypotheek

Schevernels verwacht dat de online oriëntatie en het online afsluiten van een hypotheek in de komende jaren een vlucht zal nemen. “Dat biedt kansen voor online partijen als Funda. Wij gaan onder meer kijken welke rol Funda in dat marktsegment kan spelen en wat wij kunnen toevoegen ten opzichte van de andere aanbieders. Meer dan 90% van de woningzoekenden start zijn zoekproces bij ons op het platform. Daarmee hebben we een natuurlijke positie om informatie en diensten rond specifieke financiële diensten te ontwikkelen en aan te bieden.”

Funda-data inzetten

Het verbeteren van de huidige functionaliteiten is ook onderdeel van de nieuwe strategie, gericht op het verder ontzorgen van woningzoekenden. Schevernels: “We hebben hier de afgelopen periode al intensief aan gewerkt. Denk aan alerts op je mobiele telefoon als er een nieuwe woning te koop komt die past bij jouw zoekprofiel, zoekfunctionaliteiten op basis van reistijd van en naar het werk, voorzieningen als kinderdagverblijven in de omgeving van woningen die te koop staan, een dienst om passende makelaars te vinden om je huis aan te kopen of te verkopen en een tool die op basis van onze data een waarde-indicatie geeft van je woning. Die functionele doorontwikkeling van ons platform is bedoeld voor zowel makelaars als consumenten.”

Complexe financiële vragen

Volgens Schevernels hebben vrijwel alle Funda-bezoekers bij de aankoop van hun nieuwe woning allerlei zorgen, vragen en onzekerheden. Dat zijn volgens hem vaak complexe vragen rond financiële diensten die veel gedoe en stress opleveren. “Wij vinden dat de huidige aanbieders van die diensten de aspirant-koper daar slechts in beperkte mate in voorzien. Omdat deze vragen een logisch vervolg op het oriëntatieproces zijn, denken wij dat Funda daar een belangrijkere rol kan spelen. Zo kunnen we helpen het hele proces voor klanten eenvoudiger te maken en dus met minder zorgen”, aldus Schevernels.

Door NVM opgericht

Funda werd in 2001 door de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) opgericht. In eerste instantie betrof het alleen het aanbod van bij de NVM aangesloten makelaars. Later kwam daar ook het aanbod bij van koopwoningen en huurwoningen van niet aangesloten makelaars. Funda heeft begin dit jaar het gehele platform opengesteld voor alle makelaars van Nederland. Hierdoor kan nu iedere makelaar naast koopwoningen en huurwoningen, ook nieuwbouwwoningen, recreatiewoningen, woningen elders in Europa en huurcomplexen aanbieden via Funda.

In 2018 adverteerden en presenteerden 4.855 makelaars hun woningaanbod op Funda. In totaal waren dat 323.496 woningen. Sinds een aantal jaren exploiteert Funda ook een platform waar de vraag naar en aanbod van commercieel vastgoed samenkomt. Op dit platform zijn 1.940 bedrijfsmakelaars aangesloten.

Funda Huis

Op basis van een analyse van de data van woningzoekers op Funda werd in 2017 het ‘Funda Huis’ ontworpen. Dit typisch Nederlands rijtjeshuis krijgt nu een plek ergens in Nederland. Funda gaat hiervoor een samenwerking aan met ontwikkelende bouwer Van Wijnen, Nieuw Wonen Nederland en architectenbureaus Heren 5 en Dingeman Deijs. Gezamenlijk gaan zij gestalte geven aan een nieuwbouwproject waarin naar eigen zeggen ‘echt’ wordt gekeken naar de vraag van de toekomstige bewoners. Maar voor het zover is, moet nog wel eerst de locatie worden gevonden. Gemeenten met interesse én beschikbare bouwgrond kunnen zich voor 5 augustus melden.

Ontwerpen met data

Het Funda Huis is ontworpen op basis van Funda-data over heel Nederland. Uit die data bleek in 2016 dat de gemiddelde Funda bezoeker droomt van een kasteel, een vrijstaande woning zoekt en toch een rijtjeshuis koopt. Het Funda Huis biedt daarom de ruimte van een kasteel en is toch zo ontworpen dat het in elke straat met rijtjeshuizen ingepast zou kunnen worden. De architecten gaan de rest van de huizenrij waarin het Funda Huis wordt opgenomen, ontwerpen op basis van lokale data en inzichten. Deze worden ingebracht door Nieuw Wonen Nederland, een coöperatie van NVM-nieuwbouwspecialisten. “Gemeenten hebben gerichte input voor stedenbouwkundige visie, architecten kunnen hun ontwerpen afstemmen op actuele behoeften en ontwikkelaars weten wat mensen bereid zijn te betalen. Van dit experiment kan de hele keten leren en profiteren”, aldus Arthur Matien, directeur van Nieuw Wonen Nederland.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.