Een grootschalig impactonderzoek van de Wereldbank geeft reden de noodklok te luiden voor betere financiële educatie. Maar liefs twintig procent van de 15-jarigen in ons land, blijkt volgens dit onderzoek de basisvaardigheden te missen om alledaagse financiële beslissingen te nemen.
In januari buigt de Vaste Kamercommissie Onderwijs zich over een advies van Curriculum.nu. Het Consortium Financiële Educatie heeft op basis van de uitkomsten van het Wereldbank-onderzoek, de commissie vandaag per brief laten weten dat financiële educatie een structureel onderdeel moet worden van het schoolcurriculum. Dat willen zij niet als een apart vak, maar als onderdeel van bestaande vakken en leergebieden.
Consortium Financiële Educatie
Het Consortium Financiële Educatie bestaat uit het Nibud, Wijzer in geldzaken, Diversion en Vecon (vereniging van leraren in economische-maatschappelijke vakken), de Nederlandse Vereniging van Banken, het Verbond van Verzekeraars en de Pensioenfederatie. Financiële educatie is een van de speerpunten van het Verbond van Verzekeraars.
Volgens hen is het benoemen van kerndoelen en eindtermen van financiële geletterdheid noodzakelijk, maar kunnen scholen het beste zelf kiezen hoe en in combinatie met welke vakken, de kennis en vaardigheden worden aangeboden. De organisaties pleiten in de brief voor een verankering en het behoud van financiële vaardigheden in het voorstel van Curriculum.nu.
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.