Met financiële communities klanten bereiken

0

Van mensen wordt steeds meer zelfredzaamheid verwacht, ook of juist op financieel gebied. Discussies over je eigen-keuze-pensioen, zelf geld meenemen om een huis te kunnen kopen en langer thuis wonen als je zorg nodig hebt, zijn daar voorbeelden van. Om goede keuzes te maken, heb je kennis nodig en vaak ook advies.

Auteurs: Suzanne van Remmen – Kandoor.nl en Fred de Jong – Adviesbureau Fred de Jong

Gecombineerd online en offline businessmodel lijkt straks voorwaarde te worden

Uit een recent onderzoek van de TIAS Business School blijkt dat slechts 15% van de Nederlanders in staat is om vijf financiële basisvragen goed te beantwoorden. Nederland ligt wakker van zijn financiële situatie, maar komt vaak niet in actie.

Verdrinken in het moeras

Er zijn naar schatting zestigduizend financieel adviseurs in ons land die wettelijk bevoegd zijn om financieel advies te geven. Ze werken bij banken, verzekeraars en zelfstandige advieskantoren. Maar niet alle consumenten laten zich goed adviseren. Uit onderzoek blijkt dat veel consumenten verdrinken in het moeras aan financiële informatie. Door deze factoren zijn financiële zorgen een belangrijke oorzaak voor stress, verzuim en slechte nachtrust. Ben je goed geadviseerd? Dan zou je in theorie deze zorgen niet moeten hebben. Een deel regelt zelf zijn financiële zaken. Een ander deel weet niet eens dat er iets op financieel gebied geregeld moet worden en weer een ander deel weet het wel, maar komt niet in beweging. Onverzekerde zzp’ers, pensioengaten en problematische schulden zijn daar onder meer de gevolgen van.

Brug tussen mens en adviseur

Er is een grote vertrouwenskloof tussen de financiële sector en de samenleving. Denk aan afgesloten woekerpolissen en andere gevolgen van de financiële crisis. Het is dan ook niet zo gek dat veel consumenten niet uit zichzelf hulp zoeken met financiële vragen bij financieel adviseurs. Om dat gat te overbruggen kan digitalisering een nuttig hulpmiddel zijn. Er duiken nieuwe spelers op in de markt die klanten willen helpen met financiële vragen.

Vaak proberen deze spelers een community te bouwen met consumenten. Zo werkte Nationale-Nederlanden samen met VIVA om gratis pensioenvragen online te beantwoorden. En AdfiZ, de vereniging voor onafhankelijke adviseurs, geeft online (via FinFin) persoonlijke financiële informatie zodat een potentiële klant zich vrijblijvend kan oriënteren. Ook ShareNL, een initiatief om de deeleconomie te stimuleren, is 100% voor het delen van kennis: “De drijvende kracht van een nieuw tijdperk.”

Kennis delen is hot

De opkomst van deze nieuwe, financiële communities zal de komende jaren naar verwachting verder toenemen. Kandoor.nl is zo’n onlineplatform dat mensen met een financiële vraag wil verbinden aan de juiste financiële gids om hun vraag te beantwoorden. Het is een onlinetoepassing, met een persoonlijke twist. “Die zelfredzaamheid is echt een factor”, licht Tom Romanowski, een van de oprichters van Kandoor.nl, toe. “Meer keuzevrijheid is fijn. Maar veel mensen ervaren ook stress rondom financiële zaken. Want wat is de juiste kennis? De juiste beslissing? Je vrienden hebben het beste met je voor, maar zijn vaak geen experts. De traditionele financiële dienstverlener is duur. En internet is machtig mooi, maar ook een perfecte plek om in te verzanden. Zie daar de achtergrond voor ons platform. Wij willen de juiste kennis toegankelijk maken op een onafhankelijk, persoonlijk en slim digitaal platform.  Iedereen heeft recht op de juiste financiële kennis.”

Nieuwste techniek combineren

Kandoor.nl is dus een maatschappelijk non-profitplatform waar mensen gratis hun financieel vraagstuk kunnen neerleggen. De vrager wordt gekoppeld aan een gids: iemand met verstand van geldzaken, opgedaan via studie, werk of uit ervaring. Zij helpen anderen vrijwillig op weg en daarom kosteloos. En daar zit net de brug die vele financiële communities willen leggen: de gidsen geven geen financieel advies. De vragen houden hen scherp, ze leren er zelf ook van en bovendien geeft het hen voldoening om anderen te helpen. Daarnaast werkt Kandoor als fintech-initiatief aan nieuwe technieken om via data de gidsen nog beter te koppelen en de vraagsteller te helpen bij het formuleren van zijn vraag.

Financiële onrust zorgt voor stress

Suzanne van Remmen

De financiele communities integreren nieuwe inzichten uit onder meer artificial intelligence, gedragseconomie, robotisering en digitalisering om in te spelen op behoeftes van consumenten. McKinsey (2017) voorspelt dat in de financiele sector 43% van de werkzaamheden volledig geautomatiseerd gaat worden. De vraag is in hoeverre dat het werk van de traditionele financieel adviseur gaat beinvloeden. Nemen communities de tussenpersoon de wind uit de zeilen of zorgen deze communities misschien voor een beter begrip bij consumenten voor de noodzaak om financieel advies af te nemen? Wat kan een financieel adviseur leren van deze communities en in hoeverre kan een financieel adviseur samenwerken met dergelijke initiatieven?

Gevolgen financieel adviseur

De financieel adviseur zal de komende jaren zijn dienstverlening blijvend moeten aanpassen aan de veranderende klant. Ook of juist een financieel adviseur zal oog moeten hebben voor het digitaal zakendoen met klanten. Een hybride businessmodel (online en offline gecombineerd) lijkt straks een voorwaarde te worden, zodat klanten zelf bepalen of, hoe en wanneer men contact heeft met zijn financieel adviseur.

 Seminar over ‘slimme financiële communities’
Dit artikel is een inleiding op het gratis seminar over ‘slimme financiële communities’, een initiatief van Adviesbureau Fred de Jong en het financiële platform Kandoor. Sprekers tijdens dit seminar zijn onder meer Fred de Jong, Alwin Oerlemans (APG) en Tom Rowanowski, de oprichter van Kandoor.nl. Het seminar wordt gehouden op dinsdag 14 maart 2017 van 15-18 uur in het Amsterdamse Auditorium Symphony en is na aanmelding gratis toegankelijk. Naast kennisoverdracht en discussie is er ook ruimte om te netwerken tijdens de afsluitende borrel. Meer informatie: www.ikkandooralsfinancieeladviseur.nl

 

 

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.