Erkend Adviseur adviseert niet altijd groen

1

Bij een op de zeven Erkend Financieel Adviseurs is verduurzaming van de woning altijd een gespreksonderwerp. Maar bij circa 10% blijft het onderwerp onbesproken. Een gemiste kans omdat het meestal de adviseur is die het onderwerp verduurzaming aansnijdt, eerder dan de klant zelf.

Dit blijkt uit een onderzoek van Stichting Erkend Hypotheekadviseur (SEH) onder de bij haar aangesloten Erkend Financieel Adviseurs. Het onderzoek vond plaats in het kader van het SEH Lentecongres ‘No time to waste!’, dat gisteren werd gehouden. Bij de SEH zijn 7.800 financieel adviseurs aangesloten. 215 Erkend Financieel Adviseurs (83% man, 17% vrouw) gaven in februari gehoor aan de oproep de enquête online in te vullen.

Een kleine groep (8%) van hen blijkt zich al zo in het onderwerp te hebben verdiept, dat zij klanten ook zelf advies geven over specifieke energiebesparende maatregelen, zoals isolatievormen en zonnepanelen. Daarentegen zegt 39% van de Erkend Financieel Adviseurs zich hier verre van te houden. Vier op de tien (42%) verwijst door naar een deskundig adviseur op dat terrein, terwijl 11% direct doorverwijst naar een leverancier van energiebesparende voorzieningen.

Groen verdienmodel

Advies rond verduurzaming van woningen wordt door 29% van de adviseurs gezien als toekomstig verdienmodel. Eén op de zes adviseurs ziet die potentie niet. Iets meer dan helft is er nog niet uit
of dit adviesterrein bedrijfseconomisch rendabel is.

Meer rekentools

De meeste adviseurs achten zichzelf goed tot voldoende op de hoogte van de diverse regelingen rond energiebesparende voorzieningen. Toch geeft twee derde aan behoefte te hebben aan meer informatie over het onderwerp, bijvoorbeeld over subsidies en financieringsmogelijkheden. Bovendien zien adviseurs graag meer rekentools in hun adviessoftware terugkomen, stelt SEH vast op basis van het onderzoek.

Overigens beschikken vier op de vijf Erkend adviseurs over eigen ervaring als het aankomt op energiebesparende voorzieningen. Zij hebben die voor hun eigen woning al eens getroffen. Het
gaat dan vooral om HR-ketels en isolatie. Een kwart heeft zonnepanelen op het dak liggen en 5% heeft een warmtepomp.

Nazorg kan groener

Meer dan 70% van de adviseurs brengt verduurzaming van de woning niet proactief onder de aandacht van bestaande hypotheekklanten. Voor 15% is een regulier updategesprek hét moment om ook over verduurzaming van de woning te spreken. Sommige adviseurs (6%) plannen wel speciaal voor dit onderwerp een hypotheekupdategesprek.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

  • Mario van Teijlingen

    Ik snap best dat veel financieel adviseurs zich niet willen branden aan de rol van energie-adviseur of zelf besparingsberekeningen willen maken als onderdeel van hun eigen financieel advies voor hun klant. Het vereist veel expertise om zinvolle berekeningen te maken (veel tools werken met gemiddelden) en voor je het weet wordt je iets verweten “waarvoor je niet doorgeleerd hebt”. Schoenmaker blijf bij je leest is het adagium. Maar zorg voor een goed netwerk met solide partijen die als de klant daar ook opdracht voor geeft belangrijke input voor je rapportage kunnen aanleveren zodat 1+1=3.