“Er is ruimte voor iedereen, ook voor de kleine adviseur”

0

De kop ‘We moeten van die duizenden kleine kantoren af’ boven het AM-interview met Michael de Nijs en Marco Gregoor van Alpina Group, is op zijn zachts gezegd slecht gevallen bij de directie van FlexFront. “Kwaliteit kan alleen geleverd worden door grote intermediaire organisaties? Wat een onzin!”

“Laat dat de consument maar bepalen”

Volgens Dylan Dresens, Algemeen Directeur van FlexFront en Michiel van der Linde, Commercieel Manager van FlexFront, vroeg het interview met De Nijs en Gregoor vorige week in AM om een reactie en delen ze die dan ook met de vakmedia. “Er stond letterlijk ‘We moeten van die duizenden kleine intermediairs af’. Want, aldus de heren, kleine intermediairs kunnen geen kwaliteit bieden, noch werken zij professioneel. Grotere onzin kunnen wij ons niet bedenken. Hiermee schoffeer je een groot aantal onafhankelijke en ongebonden financieel- en hypotheekadviseurs die dagelijks klaar staan voor hun klanten met zeer gedegen advies en klantvriendelijke ondersteuning.”

Dresens geeft aan bij het afsluiten van zijn hypotheek fantastisch geholpen te zijn door De Hypotheekweter in Gorinchem. “Ik had me geen betere dienstverlening kunnen voorstellen”, aldus Dresens. “Het is juist belangrijk dat er veel van deze kleinere kantoren blijven bestaan. De consument heeft hierdoor veel keus en kan de intermediair kiezen die het beste bij hem of haar past.”

Consolidatieslag kost kwaliteit

In de consolidatieslag ziet FlexFront juist het gevaar van het verlies van kwaliteit voor de consument. “De heren De Nijs en Gregoor geven het zelf aan. De belangen van de aandeelhouder, het hebben van eigen kantoren versus het bedienen van externe kantoren, de transparantie daarover. Het zijn grote uitdagingen. En het wordt hierdoor steeds lastiger onafhankelijk advies te geven aan de consument. Geldverstrekkers die belangen hebben in serviceproviders en adviessoftware, serviceproviders die eigen advieskantoren hebben en private equity partijen die ver af staan van de klant. We zien dit niet automatisch als positieve ontwikkelingen”, aldus Dresens.

Samen sta je sterk

Vanzelfsprekend onderschrijven Dresens en Van der Linden wel een aantal van de in het AM-interview beschreven uitdagingen. “Als kleine intermediair is het zeer lastig te investeren in automatisering, in de trend van bronontsluiting, het efficiënter maken van processen door kantoorautomatisering etc. En daarnaast zien we dat de ongebonden en onafhankelijke advieskantoren zijn ondervertegenwoordigd in het realiseren van het toenemend aantal online leads.

Maar, dat betekent niet dat de enige redding voor een klein kantoor is dat men zich moet aansluiten bij een franchiseketen of het kantoor moet verkopen. Wij geloven er in dat je samen sterker bent”, aldus Van der Linde. “Samen kan je wel investeren in automatisering, samen kun je wel online aanwezig zijn en samen kan je ook veel beter de bestaande klanten bedienen met actief klantbeheer. Dat is waar FlexFront voor staat; een collectief van ongebonden en onafhankelijke adviseurs die met elkaar en samen met FlexFront deze uitdagingen aan kunnen. Wij zijn er juist ook voor de vele ongebonden en onafhankelijke advieskantoren, want wij vinden dit belangrijk voor de consument. Het hebben van een keuze en het krijgen van persoonlijke aandacht en gewaarborgd onafhankelijk advies is erg bepalend voor de belangen van de consument en de door hem of haar ervaren kwaliteit.”

Ruimte voor iedereen

Tot slot stellen Dylan Dresens en Michiel van der Linde dat er voor iedereen ruimte is. Voor de grotere intermediairs, de ketens en voor de investeerders daarachter. “Veel van hen zijn ook klanten van ons, maar een statement dat er geen ruimte is voor de kleinere onafhankelijke adviseur slaat nergens op. Laat dat de consument maar bepalen.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.