Enno Wiertsema: ‘Who cares?’

0

In zijn maandelijkse column op de Adfiz-website schrijft directeur Enno Wiertsema over de aanstaande viering van het 115-jarig bestaan en over AI.

Enno Wiertsema: “115 jaar geleden – in 1909 – werd de eerste Elfstedentocht gereden, de eerste Nijmeegse Vierdaagse gelopen en werd ook de eerste voorloper van Adfiz opgericht, de Bond der 6 v’s. Daarmee zijn onafhankelijk financieel adviseurs al ruim meer dan een eeuw verenigd. En het mooie is – kijkend naar Adfiz – dat de vereniging bloeit en groeit en voor een groot deel van binnen de financieel adviesmarkt opererende ondernemers een waardevolle inspiratie- en kennisbron vormt. En dat doet me goed. Niet om mezelf op de borst te kunnen kloppen, maar omdat een goedlopende vereniging ook betekent dat we er, blijkbaar, vaak in slagen om jou en de overige leden de ondersteuning en het comfort te bieden die nodig en gewenst zijn om de consument van goed en onafhankelijk financieel advies te kunnen blijven voorzien.”

Robo-‘advies’

“Want ik lees en hoor ook de commentaren en ‘voorspellingen’ dat robo-‘advies’ de toekomst heeft en advies van een financieel adviseur daardoor overbodig zou worden en het onderspit zou delven. ‘Succes ermee’, denk ik dan. Maar ik maak me er niet druk om. Ik geloof het niet. Niet dat ik twijfels heb of AI in de toekomst een steeds grotere rol zal spelen, want dat gaat het zeker doen, maar dan wel ten dienste van de financieel adviseur. AI helpt de adviseur namelijk om snel en efficiënt data te verwerken, berekeningen te maken en risicomodellen te interpreteren. Maar in alle eerlijkheid, even buiten onze eigen sector kijkend, who cares?”

Saai, vervelend en moeilijk

“De klant in ieder geval niet. Het merendeel vindt namelijk alles wat maar naar financiën riekt saai, vervelend en moeilijk. Natuurlijk zullen de consumenten die het helemaal leuk vinden om zelf te regelen gecharmeerd zijn van steeds slimmere keuzehulpen en chatrobots. Maar veel meer consumenten zitten heel anders in de wedstrijd, zeker als ze eenmaal een adviseur hebben gevonden, die ze al heeft geholpen en waar het vertrouwen een fundament heeft gekregen. Dan zijn die klanten maar wat blij dat ze dit voortaan aan hun adviseur kunnen overlaten. De man of vrouw van vlees en bloed, die hen begrijpt en die ze in de ogen kunnen kijken. En ja, die ook alles haarfijn voor ze uitzoekt en helpt de juiste keuzes te maken.”

Adviseur

“Niet voor niets weten al die klanten nog altijd feilloos de weg naar hun adviseur te vinden, ook al is het al jaren mogelijk om verzekeringen online bij elkaar te klikken of in de supermarkt uit het schap te pakken. Niet voor niets, ook, is het marktaandeel van het intermediair in schade particulier nog altijd ruim 40% (net als in 2008), en in particulier leven nog altijd 58% (net als in 2008). En niet voor niets is er nog altijd vraag naar de meer dan 7.000 vestigingen van adviesorganisaties. En niet voor niets geven 19 van de 20 consumenten de voorkeur aan advies van een mens. En die groep is, zeker onder jongeren, groeiend!”

Verantwoordelijkheid

“Dus ik weet zeker, als adviseurs blijven doen waar hun hart en hun kracht ligt, namelijk echt contact maken met mensen om ze te helpen met hun financiën, dan blijven klanten voor hen kiezen. Graag zelfs. Zeker in een wereld die complexer blijft worden, en waarin ‘online’ steeds moelijker te bevatten wordt, en cyberveiligheid steeds lastiger te beoordelen. In die wereld hebben financieel adviseurs eerder een grotere en belangrijkere verantwoordelijkheid richting klanten dan dat ze overbodig zouden worden. Een verantwoordelijkheid die adviseurs gelukkig iedere dag en de gehele dag ervaren. Juist daarom is het belangrijk om ons te verenigen. Hoe fantastisch is het om dit met het hele Adfiz-team te mogen faciliteren. Ik hoop je volgende week donderdag te zien in theater Flint in Amersfoort. Heb je je nog niet aangemeld? Dat kan via deze link.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.