In zijn maandelijkse column op de Adfiz-website schrijft directeur Enno Wiertsema over de bezigheden en plannen van de branchevereniging en met name over de nieuwe opzet van het Prestatieonderzoek.
Wiertsema: “Ik weet niet hoe jij het ervaart, maar deze periode – zo net na de zomervakanties – heeft voor mij altijd iets magisch. Het voelt fris, energiek en verwachtingsvol. Zo van: ‘Yeah, we gaan weer!’ Ik zie het ook hier bij de collega’s op kantoor: na een periode van lekker genieten van de prachtige zomervakantie, hebben we er met z’n allen zin in om met hernieuwde energie de draad weer op te pakken. Zo zijn er tal van kennisportalen die de komende maanden live gaan, denken we met ministerie en toezichthouders mee over een goeie, werkbare en voor de consument zinvolle invulling van het begrip ‘fijnmazige gemiddelden’, zijn we met Kamerleden in gesprek over de Wet toekomst pensioenen en zijn we weer gestart met de voorbereiding van mooie evenementen, zoals het Zakelijk Platform op 21 september. Of – nog een stuk verder weg – de Nieuwjaarsbijeenkomst op donderdag 12 januari.”
Adfiz Prestatieonderzoek
“Voor wat betreft die Nieuwjaarsbijeenkomst: afgelopen juni, tijdens de Midjaarsbijeenkomst in Museum Singer Laren, presenteerden we het vernieuwde Adfiz Prestatieonderzoek. Na ruim twintig jaar kwantitatief onderzoek naar de operationele kwaliteit van verzekeraars vonden we het tijd worden voor een volgende stap. Niet omwille van het vernieuwen an sich, maar simpelweg omdat de doelen die we met het ‘oude’ prestatieonderzoek wilden bereiken, wel zo ongeveer bereikt zijn. Die onderwerpen staan nu standaard op de agenda van aanbieders. Onderwerpen, ook, waar ze zelf doorlopend onderzoek naar doen. En daarmee hebben ze het Adfiz Prestatieonderzoek oude stijl overbodig gemaakt. Hoe mooi is dat?!”
Goede initiatieven
“Dat neemt niet weg dat er nog steeds onderwerpen zijn die we met z’n allen zó belangrijk vinden dat we g daarin voor het voetlicht willen brengen en de beste daarvan in het zonnetje willen zetten. En dat is precies wat we met het nieuwe Adfiz Prestatieonderzoek beogen: de beste initiatieven op het gebied van verzekerbaarheid, klantbelang, ketenefficiency en duurzame ontwikkeling belonen. Enerzijds om de adviesbranche te wijzen op het bestaan van deze initiatieven en anderzijds om de andere aanbieders te inspireren om ook stappen te zetten die de sector als geheel voorwaarts helpen.”
Beste initiatieven
“Wat de beste initiatieven zijn op het gebied van de vier eerdergenoemde onderwerpen gaan wij als Adfiz natuurlijk niet zelf uitmaken. Om vanuit een onafhankelijke blik te waarborgen dat de beste initiatieven beloond worden, hebben we daarom vier externe juryvoorzitters gevraagd dit proces te begeleiden. Stuk voor stuk personen die binnen het aandachtsgebied hun sporen ruimschoots verdiend hebben. Zo is Jurjen Burghgraef voorzitter voor de categorie verzekerbaarheid. Trekt Arjan Vliegenthart de kar bij de categorie klantbelang. Neemt Wim Henk Steenpoorte de voorzittersrol binnen de categorie ketenefficiency en heeft Dick-Jan Abbringh de leiding over de categorie duurzame ontwikkeling. Uiteraard doen zij dit niet alleen; zij worden daarbij ondersteund door adviseurs en het Adfiz-bureau.”
Tips
“Zoals je kunt lezen, zijn we niet over een nacht ijs gegaan bij het vormgeven van het nieuwe Adfiz Prestatieonderzoek. Maar het welslagen van deze nieuwe opzet hangt daar niet alleen van af. Het is ook belangrijk dat we getipt worden over goede initiatieven. We hebben al mooie voorbeelden ontvangen, maar willen er nog veel meer. En ik weet zeker dat ze er zijn. Dus neem even een paar minuutjes de tijd om met een frisse blik na te denken over verbeterinitiatieven van aanbieders, hoe klein ze misschien ook mogen lijken, waar jij blij van wordt en laat het ons weten. Dat kan heel eenvoudig via adfiz.nl/prestatieonderzoek of door een e-mail te sturen naar info@adfiz.nl.”
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.