In zijn maandelijkse column op de Adfiz-website schrijft directeur Enno Wiertsema over overlijdensrisicoverzekeringen en het nut van een financiële APK.
Wiertsema: “Twee weken geleden – je hebt het misschien meegekregen – berichtte Kassa over overlijdensrisicoverzekeringen. Daarin werd een recent onderzoek van het Verbond aangehaald waaruit blijkt dat slechts 38% van de woningeigenaren, 15% van de huurders en 25% van de zelfstandigen (zzp’ers) over zo’n verzekering beschikt. Nu wil dat natuurlijk niet zeggen dat al die mensen zonder orv niets hebben geregeld voor hun nabestaanden; financiële vangnetten bestaan er immers ook in andere vormen. Maar het neemt niet weg dat het zeer waarschijnlijk is dat een groot deel van de mensen niets heeft geregeld. En dat is verontrustend.”
Geen idee
“Wat me verder ook opviel aan de Kassa-uitzending is dat vrijwel alle geïnterviewde consumenten eigenlijk geen idee hebben of ze iets hebben geregeld, het risico bagatelliseren, niet weten wat een orv is of er een volkomen verkeerd beeld van hebben. Daaruit blijkt eens te meer dat veel mensen – en zeker de kwetsbare groepen – niet met hun financiële toekomst bezig zijn. Alle goede bedoelingen en initiatieven ten spijt blijft het een flinke opgave om mensen in beweging te krijgen.”
Actief klantbeheer
“En begrijp me niet verkeerd, die goede initiatieven zijn er wel degelijk. Actief klantbeheer staat al jaren bovenaan de strategielijstjes van advieskantoren. En er is volop tooling die consumenten breed inzicht geeft in hun persoonlijke financiële situatie, zoals FinRust, of tooling die ‘onderhoudsmomenten’ voor adviseurs in beeld brengen, zoals Hypotheekbond en OneSurance. En ik denk aan serviceabonnementen die adviseurs in staat stellen om doorlopend de financiële risico’s die klanten lopen te monitoren en waar nodig samen met de klant bij te sturen. Het zijn stuk voor stuk voorbeelden van initiatieven die goed werken. Maar het zijn ook zaken die alleen werken bij mensen die een adviseur hebben en deze diensten afnemen. Al die andere consumenten worden hier niet mee bereikt. Daarom trekken we dit breder en brengen we de hele markt en alle belanghebbenden bij elkaar om te bespreken hoe we financieel overzicht zo kunnen vormgeven dat we alle burgers kunnen bereiken en in beweging kunnen zetten.”
Periodieke financiële APK
“Ik ben dan ook blij met de aandacht die weer aanwakkert voor een periodieke financiële APK, PFO (persoonlijk financieel onderhoud/overzicht) of hoe je het ook wilt noemen. Ook in diezelfde Kassa-uitzending werd het door Richard Weurding aangestipt. Mensen verdienen het om eens in de zo veel tijd samen met een professional hun financiën onder de loep te nemen en zo beter inzicht te krijgen in hun persoonlijke financiën, verstandiger beslissingen kunnen nemen, beter met hun risico’s omgaan en beter voorbereid zijn op de toekomst. Want als het op dit onderwerp spaak loopt, kan dat tot vele andere problemen leiden.”
Financiële toekomst
“(Inter-)nationale onderzoeken blijven namelijk jaar-in-jaar-uit aantonen dat de positieve impact van financieel overzicht ver reikt. Het geeft mensen meer mogelijkheden en weerbaarheid, maar ook vertrouwen en gemoedsrust. Daarmee werkt het ook door in gezondheid en sociaal welzijn, waardoor de kwaliteit van leven in de meest brede zin toeneemt. Om je enkele cijfers te geven: mensen die meer met hun financiële toekomst bezig zijn en er met een professional naar kijken geven aan dat hun mentale gezondheid met 48% verbeterd, het gezinsleven met 45%, de werktevredenheid en het sociaal leven met 23% en de fysieke gezondheid met 22%. Dat gun je toch iedereen! Los van iemands positie op de maatschappelijke ladder, wel of geen eigen woning en al dan niet in loondienst. Iedereen die goede ideeën heeft over wat daar voor nodig is en daarover wil meepraten roep ik dan ook op om van zich te laten horen. Het is tijd om samen de koe bij de hoorns te vatten.”
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.