Elektrische auto luidt einde losse autopolis in

0

Vanaf 2030 moet elke nieuwe auto die de showroom verlaat elektrisch zijn. In de tussenliggende periode gaat die stip op de horizon de intermediaire distributie van autoverzekeringen compleet op zijn kop zetten, voorspelt Tim Rijvers (DAK). “De elektrische auto luidt het einde in van de losse autoverzekering.”

“Private lease meewegen als langdurige financiële verplichting zal op termijn niet langer houdbaar zijn.”

Vorig jaar startte DAK met DAK Autolease een nieuw initiatief. Dat smaakte direct naar meer. Tijdens de introductie waar meer dan 400 adviseurs aan deelnamen, ontstond al meteen de vraag naar nieuwe mogelijkheden en ondersteuning. De samenwerking met Autoleaseman, de partner voor DAK Autolease is nu voortgezet in de joint venture Mobility Lease Platform. Door deze hernieuwde samenwerking wordt het aanbod verbreed, DAK Autolease wordt DAK Mobiliteit. Mobiliteit omdat de oplossing niet alleen een auto kan betreffen maar ook een LEV (Light Electric Vehicle) of een abonnementskaart voor mobiliteit. Zo krijgen de adviseurs door DAK de beschikking over een nieuw adviesdomein.

Mobiliteitsadvies op maat aanbieden

Via het netwerk van 1.500 advieskantoren en 2,5 miljoen eindklanten komen op dit platform de mobiliteitsdeal, het advies en het financiële pakket samen. Samen met dochterbedrijf UrbanEazy biedt Autoleaseman een breed pakket aan mobiliteitsproducten. Met DAK Mobiliteit kunnen de aangesloten leden bij DAK Intermediairscollectief hun klanten een nieuwe dienst presenteren in de vorm van mobiliteitsadvies. Tegelijkertijd zet MLP de deuren open voor andere samenwerkingsverbanden in de intermediaire markt, waar ook de eerste gesprekken al voor worden gevoerd.

Tim Rijvers is naast directeur van DAK ook als medeoprichter betrokken bij het Mobility Lease Platform. “Het huidige DAK Autolease bood al een succesvolle uitbreiding op de adviesmogelijkheden van onze adviseurs. Met DAK Mobiliteit gaan we nog veel verder en introduceren wij mobiliteit als nieuw adviesdomein bij onze 1.500 aangesloten leden”, licht Rijvers het nieuwe initiatief toe. “Voor deze adviseurs vormen de producten van Autoleaseman en UrbanEazy een prachtig middel om de activiteiten verder te verduurzamen en uit te breiden. Met DAK Mobiliteit kunnen zij hun klanten een mobiliteitsadvies op maat aanbieden.”

Het aanbod op het DAK Mobiliteit gaat zoals aangegeven verder dan auto’s alleen en richt zich eveneens op de Last Mile Solutions, ofwel e-mobiliteit in stad en dorp. In de lokale mobiliteit ziet DAK juist voor de adviseur een rol weggelegd.

Einde losse autopolis

Vanaf 2030 moet elke nieuwe auto die de showroom verlaat elektrisch zijn. In de tussenliggende periode gaat die stip op de horizon de intermediaire distributie van autoverzekeringen compleet op zijn kop zetten, voorspelt Rijvers (foto). “De elektrische auto luidt het einde in van de losse autoverzekering. Dat is een serieuze bedreiging voor de schadeportefeuille. Voor de gemiddelde consument is de elektrische auto gewoonweg te duur. Omdat de aanschafwaarde hoog is, maar de restwaarde van een elektrische auto relatief gezien ook hoog is, resulteert dit in een interessant maandbedrag. Het merendeel van de elektrische auto’s zal dan ook niet gekocht gaan worden, maar met een private lease contract de showroom verlaten.

Omdat de autoverzekering onderdeel is van dat contract, zal de verkoop van losse autoverzekeringen snel teruglopen. Die ontwikkeling is overigens in het klein al veel langer gaande. De opgegeven reden ‘overstap naar private lease’ zien we in toenemende mate terug bij royementen op eigen verzoek. Ik kan de adviseurs alleen maar adviseren om hier snel op te anticiperen.”

Invloed hypotheekbedrag onterecht

Buiten een BKR-registratie staat ook de hypotheek het succes van private lease op dit moment nog in de weg. Bij het bepalen van de maximale hypotheek wordt private lease gezien als een langdurige financiële verplichting, waardoor er (fors) minder geleend kan worden voor de woning. Rijvers verwacht dat die hobbel op termijn geslecht zal worden. “Doordat private lease een maatschappelijk fenomeen gaat worden moet de overheid daar iets mee. Daarnaast is het ook niet uit te leggen. Als jij een oude auto rijdt uit 2005 dan zijn de autokosten compleet onvoorspelbaar. Bij een leasecontract zijn de autokosten van begin tot eind duidelijk.

“Doordat private lease een maatschappelijk fenomeen gaat worden moet de overheid daar iets mee.”

Daarom begrijp ik niet dat private lease zo zwaar wordt belast bij een hypotheekaanvraag. Die kosten heb je ook – en wellicht wel meer – als je een eigen auto rijdt. Maar dan tellen ze minder zwaar mee voor de hypotheek. Daarbij zie je in steeds meer leasevoorwaarden terugkomen dat het contract onder voorwaarden voortijdig beëindigd kan worden, bijvoorbeeld bij ontslag en arbeidsongeschiktheid. Bij DAK werken we met het Private Lease Keurmerk, waarin dit standaard is opgenomen. Dus ook die langdurige financiële verplichting zal op termijn niet langer houdbaar zijn.”

Lees het hele interview met Tim Rijvers (zonder betaalmuur) in de nieuwe eInFinance.

 

 

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.