Een warme en koude douche voor de ORV

0

ORV-aanbieders krijgen een warme douche voor de ‘spectaculaire’ premiedaling en verbeterde productvoorwaarden, adviseurs een koude douche voor het – volgens consumentenprogramma’s en claimpartijen – niet verlenen van de juiste nazorg aan hun klanten met een inmiddels duurbetaalde polis.

Na de beleggingsverzekeringen en aflossingsvrije hypotheken slijpen consumentenprogramma’s en claimpartijen nu de messen op het ORV-dossier. Nationale Hypotheekbond stelt een speciale webtool beschikbaar waarmee adviseurs snel kunnen anticiperen op de te verwachten publiciteit na de ORV-uitzending van Kassa op zaterdag 6 oktober.

Kifid ORV-uitspraak

De uitzending van Kassa houdt direct verband met een uitspraak deze zomer door de Geschillencommissie van Kifid. Een consument die bij het eigenhandig omzetten van zijn ORV in mei 2017 constateert dat hij een aanzienlijk lagere maandpremie gaat betalen, krijgt dankzij deze uitspraak ruim 3.200 euro te veel betaalde premie terug.

De adviseur dient dit bedrag aan hem te vergoeden. De financieel adviseur is volgens de Geschillencommissie tekort geschoten in zijn zorgplicht. Hij had de consument gedurende de looptijd van de hypotheek moeten wijzen op de ontwikkeling in de markt van steeds lagere premies voor de ORV.

Nuanceren

Bij de eventuele stelling dat de verzekeraar of de adviseur bestaande consumenten met een ORV altijd moet attenderen op een mogelijke premiebesparing, zijn volgens Bureau DFO wel een paar kanttekeningen te maken. “Maar zeker in consumentenprogramma’s waarbij voor elk item maar beperkt de tijd beschikbaar is, is het lastig deze nuances goed tot hun recht te laten komen”, aldus Bureau DFO.

Lees het hele artikel in de vandaag verschenen e-InFinance

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.