Een jaar rond aan huis gekluisterd (6) Aris Neven

0

Een jaar rond pionieren heeft zijn weerslag gehad op onze branche en de mensen die daarin werkzaam zijn. In deze serie ‘Aan het woord’ leest u hoe anderen uit de branche het eerste coronajaar hebben ervaren en wat zij verwachten van de tijd zonder maatregelen. Vandaag: Aris Neven (WNK Management).

“Hoewel je het nooit zeker weet, is het ondenkbaar dat het weer business as usual wordt.”

Het is alweer een jaar geleden dat Nederland in een intelligente lockdown ging. Een jaar waarin heel veel anders ging dan we gewend waren en we te maken kregen met zaken die in geen enkel managementboekje beschreven staan. De digitalisering van processen en communicatie kwam in een stroomversnelling en de woningmarkt sloeg na een kortstondige negatieve toekomstverwachting om in een record brekende rally, die de finish nog niet heeft bereikt. Wordt het straks weer business as usual of moeten we ons voorbereiden op een gamechanger?

Aris Neven – WNK Management – Advies – Projecten

 

Hoe heb jij het achterliggende coronajaar ervaren?

“Onze vrijheden werden ingeperkt en het gebruikelijke leven veranderde compleet. De horeca, entertainment, sport, musea, theaters, scholen waren gesloten. We konden minder reizen en pakten klussen in en om de woning op. Coronaprojecten noemden wij die thuis ironisch. Sommige winkels zagen de omzet dalen, terwijl anderen omzetstijgingen boekten.

Een uitdaging waar bijna iedere ondernemer mee te maken had, is de business draaiende houden. En van fysiek contact met klanten naar digitaal contact. Vooral voor de kleine en middelgrote betekende dit een drastische omslag.”

Heeft Covid-19 behalve een negatieve impact ook ergens een positieve invloed op de branche gehad?

“De pandemie heeft voor een versnelling in digitalisering gezorgd. Voor de crisis bleven investeringen in vernieuwende technologie in de financiële dienstverlening achter in mondiaal opzicht. De sector werd gedwongen massaal thuis te werken in plaats van op kantoor. Dit leverde meer efficiency, minder reistijd en reiskosten en ook nog eens minder CO2 uitstoot op zonder verlies van productiviteit.

De adviseurs werden geconfronteerd met de vraag hoe hou je contact met de klant als bezoek niet haalbaar is. Kun je klanten digitaal adviseren en begeleiden? Hoe doe je dat en welke middelen zijn daarvoor beschikbaar? Velen zijn ook kritischer gaan denken wat wel en niet belangrijk is voor o.a. het welzijn, het klimaat en de economie.”

Is het later dit jaar weer business as usual of moeten we ons voorbereiden op een gamechanger?

“Hoewel je het nooit zeker weet, is het ondenkbaar dat het weer business as usual wordt. Een paar voorbeelden. De digitalisering zet door. Niet alleen in klantbediening, maar ook in het ontsluiten van (externe) bronnen. Dat betekent ook dat veel bestaande IT-platforms moeten transformeren naar open architecturen en ecosystemen. Daarnaast bereiden veel bedrijven en overheden zich voor op continuering van het (deels) thuiswerken, bijvoorbeeld 2 á 3 dagen per week.

Ook het klimaat, de duurzame en circulaire economie zullen steeds meer uitgangspunt worden van ons denken en onze bedrijfsvoering. Wellicht kan dit worden gebruikt om het geld dat het afgelopen jaar in de economie is gepompt, terug te verdienen.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.