Een jaar rond aan huis gekluisterd (4) Jack Hommel

0

Een jaar rond pionieren heeft zijn weerslag gehad op onze branche en de mensen die daarin werkzaam zijn. In deze serie ‘Aan het woord’ leest u hoe anderen uit de branche het eerste coronajaar hebben ervaren en wat zij verwachten van de tijd zonder maatregelen. Vandaag: Jack Hommel (Achmea).

“We zijn versneld in wat Steven van Belleghem noemt ‘the golden age of digital’ terechtgekomen.”

Het is alweer een jaar geleden dat Nederland in een intelligente lockdown ging. Een jaar waarin heel veel anders ging dan we gewend waren en we te maken kregen met zaken die in geen enkel managementboekje beschreven staan. De digitalisering van processen en communicatie kwam in een stroomversnelling en de woningmarkt sloeg na een kortstondige negatieve toekomstverwachting om in een record brekende rally, die de finish nog niet heeft bereikt. Wordt het straks weer business as usual of moeten we ons voorbereiden op een gamechanger?

Jack Hommel, Directeur Achmea

 

Hoe heb jij het achterliggende coronajaar ervaren?

“Vanaf maart 2020 thuiswerken, tenzij het echt niet anders kan. Voor duizenden Achmea-collega’s en vele anderen in de wereld een soort ‘donderslag bij heldere hemel’. We doen het allemaal, omdat we het virus en de nare gevolgen ervan beheersbaar willen houden. Veel verdriet bij ziekte en overlijden, een enorme werkdruk en sociaal-economisch piept en kraakt het; ook bij mijzelf. Natuurlijk heeft het voordelen om 99,9% thuis te werken. Mijn vrouw en kids meer gezien dan ooit, de tuin ligt er netjes bij. Overal wat meer tijd voor nu ik geen drie uur per dag in de auto zit. Geen zakelijke etentjes en evenementen. Overdag vergaderen we effectiever. De ongelukken en dus schades op de wegen zijn lager dan ooit. Dan heb ik mijn voordelen wel gehad.

Ik ervaar ook veel nadelen. Vooral het elkaar niet fysiek kunnen ontmoeten. Privé weinig ontmoetingen, geen feestjes en etentjes. En zakelijk ook geen ontmoetingen op onze inspirerende werkplekken in Apeldoorn. Geen klanten bezoeken; geen adviseurs of andere partners zien. Bij verzuimverzekeringen, annuleringsverzekeringen en rechtsbijstand extra drukte en oplopende schades en kosten. Enorme hectiek natuurlijk ook bij onze zorgcollega’s. En wat te denken van al onze klanten die hun baan verliezen of als ondernemer/ zzp’er in financiële problemen komen? Het blijft maar duren; de mentale druk op velen neemt toe.”

Heeft Covid-19 behalve een negatieve impact ook ergens een positieve invloed op de branche gehad?

“Gelukkig heeft Centraal Beheer samen met banken, andere verzekeraars, MKB Nederland en overheid de handen ineengeslagen en één loket voor ondernemers georganiseerd waar zij voor hulp terecht kunnen: Geldfit Zakelijk. Met vele partijen samenwerken om deze periode te overleven en om dóór te kunnen gaan. Zo werken we via het Verbond van Verzekeraars ook samen met vertegenwoordigers van het assurantie-intermediair. Samen goede afspraken maken voor de klant!”

“Het blijft maar duren; de mentale druk op velen neemt toe.”

Is het later dit jaar weer business as usual of moeten we ons voorbereiden op een gamechanger?

“We zijn versneld in wat Steven van Belleghem noemt ‘the golden age of digital’ terechtgekomen door deze pandemie. Versneld werken aan digitale klantbediening, persoonlijk en met gebruik van steeds meer intelligentie en data. Tegelijkertijd nu écht duurzaamheid, duurzame inzetbaarheid, veiligheid en gezondheid hoog op álle agenda’s. Dat is de grote winst van deze zware periode!”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.