Een ERP systeem voor de financiële dienstverlening

0

Een ERP systeem kan veel voordelen opleveren voor een bedrijf werkzaam in de financiële dienstverlening. Het vinden van het juiste systeem is echter niet eenvoudig. Er zijn vele aanbieders van ERP software en zelfs nog meer systemen waar men uit kan kiezen.

In dit artikel bespreken we waar u op moet letten bij kiezen van een ERP systeem voor de financiële dienstverlening.

De startvraag: welk probleem moet het systeem oplossen?

Het vinden van het juiste systeem en leverancier begint met de vraag “Welk probleem moet het systeem oplossen?” Als het een simpel probleem is, kan dit worden opgelost door een simpel ERP systeem. Is het een probleem voor de experts, dan is een branche-specifiek systeem nodig.

Een branche-specifiek ERP systeem

Voor iedere sector zijn er meerdere systemen die zich hebben gespecialiseerd in de desbetreffende sector, zo ook voor de financiële dienstverlening. Deze systemen bevatten standaard functionaliteiten die veelvoorkomend zijn in de branche, zoals een urenregistratie of risicomanagement.

Daarnaast is het grote voordeel dat de leveranciers van deze systemen ervaring hebben met soortgelijke bedrijven. Ieder bedrijf is uniek, maar vaker zijn er overeenkomsten met collega’s binnen de branche. De kans is dus groot dat een leverancier bekend is met een probleem en de bijbehorende oplossing. Naast dat zij een oplossing bieden, kunnen ze ook een adviserende rol innemen.

Samenspraak met de leverancier voor het beste systeem

De implementatie gaat het hele bedrijf aan en in samenwerking met de leverancier worden alle afdelingen in kaart gebracht. Dankzij zijn expertise is een leverancier in staat om te kijken naar het bedrijf en vervolgens de knelpunten vast te stellen. Een leverancier denkt mee om mogelijk ook andere problemen in het bedrijf op te lossen en kan tevens adviseren om bepaalde functionaliteiten in het systeem op te nemen om zo de werkprocessen nog soepeler te laten verlopen.

Op zoek naar het beste ERP systeem voor uw organisatie

Wanneer u op zoek bent naar een ERP systeem en -leverancier voor de financiële dienstverlening, vergeet dan vooral niet rekening te houden met de volgende zaken:

  1. Compliance overwegingen bij het vinden van ERP
  2. Registreer uren automatisch
  3. Integratieproblemen door veiligheidsoverwegingen
  4. Online klantenondersteuning is een must

1. Compliance overwegingen bij het vinden van ERP

Binnen de financiële sector krijgen bedrijven veel te maken met toezicht en regelgevingen. Om aan al deze regels te voldoen, moet het ERP systeem daarop worden ingericht. Een leverancier met ervaring en kennis van de sector heeft rekening gehouden met de verschillende belastingtarieven.

De kennis en ervaring die men mag verwachten van een leverancier gaan zelfs verder dan branche-specifiek. Verzekeraars en hypotheekadviseurs worden allebei in de financiële sector ingedeeld, maar zijn twee totaal verschillende werelden als het aankomt op de wet- en regelgeving. Alsof dat nog niet genoeg is, bestaan er zelfs binnen de verzekeringssector grote verschillen. Een wet die geldt voor een autoverzekeraar hoeft niet van toepassing te zijn op een zorgverzekeraar.

De wet- en regelgeving is ook nog eens onderhevig aan verandering. Wetten en regels worden constant aangepast of vervangen. Het is belangrijk om hier zelf van op de hoogte te zijn, maar het scheelt een hoop tijd en werk als een leverancier rekening houdt met deze veranderingen en deze direct doorvoert in het ERP systeem.

2. Registreer uren automatisch

Het verdienmodel van financiële dienstverleners is in de afgelopen jaren rigoureus veranderd. Waar vroeger de inkomstenbron voornamelijk bestond uit provisies, wordt tegenwoordig het meeste verdiend aan het geven van advies. Deze ommekeer heeft veel invloed gehad op de omzet van bedrijven binnen de sector.

Om de nieuwe situatie het hoofd te bieden, kiezen ondernemers vaak de IT-systemen om als eerste op te bezuinigen. Dat is niet geheel onbegrijpelijk. Het gaat vaak om een hoge kostenpost en als er niet optimaal gebruik wordt gemaakt van het systeem, zal het rendement ook aan de lage kant zijn.

Met de opkomst van het ‘uurtje factuurtje’ is een ERP systeem van groot belang. Er zijn functionaliteiten die het mogelijk maken om automatisch uren te registreren en te factureren. Op die manier voorkomt men dat een uur niet goed wordt verwerkt en ontbreekt op de eindafrekening.

Een ander groot voordeel van deze registratie is dat er veel gegevens worden verzameld die gebruikt kunnen worden voor verschillende analyses. Per klant kan men eenvoudig rapporten opvragen over hoeveel uur er al gefactureerd is, hoeveel er al betaald is en hoe hoog het rendement is.

3. Integratieproblemen door veiligheidsoverwegingen

Het implementatieproces binnen de financiële dienstverlening verschilt enorm met die van een andere sectoren. De migratie van een oud naar nieuw IT-systeem is al lastig, maar bij financiële instellingen zitten er nog een aantal extra haken en ogen aan. Het is niet toegestaan om met te verouderde systemen te werken, maar de verplichte overgang is niet altijd eenvoudig. De ouderwetse systemen zijn dikwijls de oorzaak van een flinke vertraging van deze overstap.

Voorbeeld
Iedere financiële dienstverlener krijgt te maken met dergelijke problemen. De juiste implementatiepartner moet niet alleen kennis hebben van de nieuwste ins en outs, maar moet ook bekend zijn met de oude manier van werken. Het zijn enkel nog de gespecialiseerde leveranciers die over de kennis beschikken van de oudere systemen en programmeertalen.

4. Online klantenondersteuning is een must

De competitieve financiële sector vraagt veel van de bedrijven. Na het binnenhalen van een klant moeten bedrijven veel doen om deze te behouden. De klantenservice moet van een constant hoog niveau zijn om niet de Nationale ombudsman over de vloer te krijgen of genomineerd te worden voor de welbekende Koude Douche.

Een ERP systeem kan ondersteuning bieden op alle fronten van een bedrijf. Door het systeem op de juiste manier in te zetten, wordt het werven en vooral het behouden van klanten een stuk eenvoudiger. Het probleem met de klantenservice is dat het vaak leidt tot hoge investeringen, maar op korte termijn geen geld oplevert. Het inhuren van bijvoorbeeld een telefonische klantenondersteuning loop al gauw flink in de papieren. Een ERP systeem biedt hier uitkomst.

Met een online klantenportaal kan op een eenvoudige manier grote voordelen opleveren. Deze is vaak zelf in te richten met bijvoorbeeld een online polismap, wat direct werkdruk bij het serviceteam wegneemt. Aan andere kant is het voor de klant ook een stuk praktischer. Men kan bijvoorbeeld ook buiten kantooruren om de eigen gegevens inzien. Daarnaast kan de klant zelf diensten wijzigen, verlengen en aanvragen zonder de tussenkomst van een medewerker. Tevens is het de perfecte plek voor cross- en upselling en kunnen nieuwe producten en diensten gratis en uitgebreid onder de aandacht worden gebracht.

Er wordt nog altijd met een scheef oog naar gekeken, maar de automatisering van klantcontact kan voor veel bedrijven een uitkomst bieden. Deze associatie met slechte service is inmiddels achterhaald. De opkomst van technologieën als AI en machine learning hebben grote stappen gemaakt. Zo zijn Chatbots in staat om de meeste vragen zelfstandig af te handelen.

ERP systeem vinden voor financiële dienstverleners?

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van wat een ERP systeem voor bedrijven in de financiële dienstverlening kunnen betekenen. Wilt u meer informatie en tips? Dan kunt u op ERPoverzicht.nl verder lezen over ERP en waar u op moet letten bij het vinden van het juiste ERP systeem voor uw organisatie.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Olav Harmelwaard

Olav Harmelwaard is software consultant bij Software Informatie.