Durf in 2019 te kiezen voor de verandering

0

De financiële branche is net als vele andere branches in transitie. Technologie laat grenzen vervagen. En hoewel we pas aan het begin staan, is deze ontwikkeling niet meer te stoppen, voorspelt Stefan Duran, Directeur Sales Benelux bij elipsLife. “Wacht een keer niet af tot het te laat is en durf in 2019 te kiezen voor de verandering. Zorg er nu voor dat je organisatie over vijf jaar nog steeds bestaat en een toegevoegde waarde levert.”

Hij heeft weinig op met verhalen die de robotisering zien als aanjager voor een hogere werkloosheid. “Ik ben ervan overtuigd dat daar waar banen verdwijnen door technologische ontwikkeling, er altijd weer nieuwe banen ontstaan. De technologische transitie heeft wat dat aangaat raakvlakken met de industriële revolutie. Ook toen werd er gezegd dat de mechanisatie voor een groot baanverlies zou gaan zorgen. Ja, één machine nam destijds het werk van tientallen landarbeiders over. Maar het creëerde ook nieuwe banen. Die machines moesten gefabriceerd worden en daarna periodiek onderhouden. Dat leverde nieuwe werkgelegenheid op voor de landarbeiders. Ik ben ervan overtuigd dat we die ontwikkeling ook nu weer gaan zien. In een vorm die past bij deze tijd.”

Meer met minder

Bij elipsLife is inmiddels ook al een aantal delen van het proces gerobotiseerd. Daarvoor zijn eigen experts ingezet die het proces door en door kennen en weten wat die robot daarin precies moet gaan doen. Dan heb je te maken met uitval van zaken die niet door de robot opgepakt kunnen worden, omdat ze anders zijn dan het voorgeprogrammeerde brein voorschrijft. Die uitval wordt door een robotmanager opgepakt om de klant te helpen en om iedere keer de robot te verbeteren zodat de uitval verkleint. Daarmee wordt niet het aantal arbeidsuren ingevuld dat voor de robotisering nodig was. Toch heeft niemand om deze reden het bedrijf onvrijwillig moeten verlaten. Duran: “In ieder bedrijf heerst een bepaalde vorm van schaarste waar het capaciteit en investeringskracht betreft. Dat heb ik nooit anders meegemaakt. Dus op het moment dat bepaalde werkzaamheden gerobotiseerd worden, kun je die werknemers inzetten op plekken waar schaarste is. Het feit dat wij dingen robotiseren, maakt dat wij met dezelfde capaciteit meer klanten kunnen bedienen. De robot zorgt ervoor dat wij ons werk efficiënter kunnen uitvoeren en het werkkapitaal op de goede plek wordt ingezet. Pure winst in een krappe arbeidsmarkt.”

Duran raadt de hoogopgeleide financieel adviseur aan om uit te rekenen hoeveel tijd hij zijn hoogwaardige skills daadwerkelijk kan inzetten om klanten te adviseren. “Ik denk dat je op een schrikbarend laag aantal uren uitkomt. Door efficiënter te werken kun je dus feitelijk meer klanten bedienen. Dat vraagt om verandering en dus om loslaten. Dat blijkt in de praktijk vaak lastig te zijn. Pas als er een echte noodzaak is komen we in beweging. Maar waarom wachten met het dak repareren tot het water tegen de ramen slaat? Wacht een keer niet af tot het te laat is en durf in 2019 te kiezen voor de verandering. De technologische ontwikkeling is geen ontwikkeling van de toekomst, het is een ontwikkeling van nu. Ik voel en merk aan alles dat de verandering nu plaatsvindt. Je moet er op dit moment voor zorgen dat je organisatie over vijf jaar nog steeds bestaat en een toegevoegde waarde levert. En dat geldt ook voor heel veel van je zakelijke klanten. Dus wat dat betreft zit de financieel adviseur samen met zijn klanten in hetzelfde schuitje. Het kan een band scheppen als je gezamenlijk voor dezelfde uitdaging staat. Start de dialoog en leer van elkaar.”

Lagere kostprijs

Voor financieel adviseurs die opschuiven in de keten liggen de kansen voor het oprapen, voorspelt Duran. “Word een gesprekspartner van je klant en beperk je bij Inkomen niet langer tot het voorkomen van uitval en wat de verzekering kost voor het geval het toch mis gaat. Geef die klant de inzichten om zijn arbeidspopulatie duurzaam in te zetten naar de toekomst toe. Ja, er bestaat nog steeds een hiaat tussen de waarde van een advies zoals een klant die ervaart en de gepercipieerde kostprijs. Door technologie te omarmen kun je het werk efficiënter laten verlopen. Hierdoor zakt de kostprijs tot een niveau dat misschien wel weer heel dicht in de buurt komt bij een waarde die de klant passend vindt.”

Lees hier het hele interview met Stefan Duran digitaal in de e-inFinance

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.