‘Duidelijkheid gewenst in wet- en regelgeving’

0

De hypotheekmarkt is een dynamische branche. Niet alleen vanwege de op volle toeren draaiende woningmarkt en de vele innovatieve ontwikkelingen, maar ook door nieuwe wet- en regelgeving die steeds meer capaciteit en aandacht vraagt. De Hypotheekshop vindt het onwenselijk dat er momenteel op zoveel gebieden al zo lang onduidelijkheid heerst over wat wel of niet mag.

In zijn nieuwste rente-update schrijft de hypotheekketen: “Blijkbaar kunnen de bevoegde instanties die duidelijkheid ook niet verschaffen. Het gevolg hiervan is dat het Kifid voor een deel van de vragen bepalend is geworden, terwijl zijn uitspraken vaak op zichzelf staan en niet altijd breed van toepassing kunnen worden verklaard. Los van de branche is ook de consument niet gediend met deze onduidelijkheid.”

Niet in belang consument

Daarbij komt, volgens De Hypotheekshop, dat een deel van de nieuwe regels van de afgelopen jaren niet per se in het belang van de consument is geweest. “Denk bijvoorbeeld aan de boetebepaling van toepassing verklaren voor rentemiddeling – waardoor enkele geldverstrekkers deze niet meer aanbieden – en het niet opnemen van studieleningen in de BKR waardoor overcreditering dreigt. Het is belangrijk dat toezichthouders, politiek en overheid de komende tijd antwoorden geven op een aantal prangende vragen die leven in de branche. Verder zou er bij de invoering van nieuwe wetten en regels meer dan nu stilgestaan moeten worden bij de uitvoerbaarheid ervan, en bij de gevolgen voor de positie van de consument.”

Prangende kwesties

“Een recent voorbeeld is de aanpak van witwassen waarvoor vele duizenden mensen bij de grootbanken aan de slag zijn. Steeds vaker is er daarbij sprake van Europese regels, waarbij het een uitdaging is om deze in te passen in de Nederlandse situatie. De nieuwe regels zijn niet altijd een verbetering voor de consument”, aldus de hypotheekketen. “Bovendien zorgt nieuwe regelgeving regelmatig voor veel onduidelijkheid bij de uitvoerende partijen, die soms jarenlang aanhoudt. Wij hebben een overzicht van prangende kwesties die spelen in de branche op een rij gezet:

  • BSN (is een adviseur op dit moment in overtreding bij het aanvragen van een hypotheek? mag een geldverstrekker het BSN vragen bij het bindend aanbod of pas na passeren bij de notaris, met als risico dat renseignering niet mogelijk blijkt?)
  • privacy (mogen adviseurs hun klanten nog benaderen?)
  • distributierichtlijn (aan welke eisen moet de productevaluatie voldoen?)
  • witwassen (moeten alle klanten worden onderzocht? tot hoever terug moet de herkomst van eigen middelen worden onderzocht? moeten makelaar, adviseur, geldverstrekker en notaris onafhankelijk van elkaar allemaal onderzoek doen?)
  • uitwisselen van leningdata van geldverstrekker met de adviseur (wel of niet toegestaan?)
  • beheer (zijn mutaties op een hypotheek adviesgevoelig?)
  • wettelijke zorgplicht (hoe ver reikt deze zorgplicht? hoe ziet de wetgever de betaling van de kosten van het intermediair van de uitvoering van zorgplicht?).

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.