Drie nieuwe leden CGA

0

De Stichting Contactgroep Automatisering (CGA) heeft in april drie nieuwe deelnemers gekregen: Otherside at Work, DocDigi en Missing Piece.

De CGA vertegenwoordigt softwareleveranciers en fungeert als centraal platform voor partijen die in overleg willen treden met leveranciers van software zoals die bij financieel dienstverleners wordt gebruikt. Een van de actuele ontwikkelingen die de aandacht van de Contactgroep vraagt, is de problematiek van het delen van klantdata tussen aanbieder en bemiddelaar.

Dagelijkse praktijk

Een tweede centrale doelstelling van de CGA is het initiëren en ondersteunen van projecten die financieel adviseurs stimuleren zich ervan bewust te worden welke gevolgen de ontwikkelingen op digitaal gebied voor hun dagelijkse praktijk gaan hebben en hoe zij hierop tijdig hun bedrijfsmodellen aan kunnen passen. Bij de Stichting zijn nu 27 organisaties aangesloten. Nagenoeg alle financieel dienstverleners in Nederland maken gebruik van de diensten van een of meer deelnemers van de CGA.

Digitale ontwikkelingen

“De digitale ontwikkelingen binnen de financiële wereld gaan snel en hebben daardoor terecht veel aandacht van nationale en Europese toezichthouders, aldus Michael Mackaaij (foto), voorzitter van de CGA. “Grofweg zie je dat veel van de aandacht loopt via de assen ‘bescherming privacy’ enerzijds en ‘borging van vitale financiële infrastructuur’ anderzijds. Een ontwikkeling is bijvoorbeeld dat partijen in de markt steeds vaker gebruikmaken van data die elders zijn gegenereerd. Denk bijvoorbeeld aan inkomensverklaringen in het kader van hypotheken. Indien de data-genererende partij dan wijzigingen in definities aanbrengt zonder hierover helder te communiceren, dan kan dat in de rest van de keten tot problemen leiden. Nieuwe mogelijkheden leveren altijd nieuwe risico’s op.”

Onderhoud en nazorg

Mackaaij: “Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld de vraag of en zo ja, in welke mate financieel adviseurs toegang moeten hebben tot de data van hun klanten zoals die bij aanbieders en geldverstrekkers bekend is. Iedereen vindt onderhoud en nazorg door de financieel adviseur belangrijk en dat is het ook. Om dit effectief te kunnen doen moet de adviseur echter wel kunnen beschikken over de juiste informatie, ook wanneer de klant rechtstreeks met de aanbieder bepaalde mutaties is overeengekomen. Strikte uitleg van de privacywetgeving leidt dan tot een dilemma: leg je het zwaartepunt op het proactief invulling kunnen geven door de financieel adviseur aan zijn wens (en de verplichting) tot het geven van adequate onderhoud en nazorg, of leg je het zwaartepunt bij het afschermen van persoonsgegevens in het kader van de privacybescherming. Ik denk overigens dat deze problematiek het best opgelost kan worden door als sector te gaan werken met een uniforme overeenkomst van opdracht met gestandaardiseerde uitsluitingen en disclaimers, maar voordat dit is gerealiseerd zal er nog veel overleg moeten zijn met alle stakeholders, inclusief de belangenbehartigers van de consument.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.