Doorlopende inkomsten als veilige basis

0

Is voor de hypotheekadviseur het moment aangebroken om de focus te verleggen van omzet aan de voorkant door met name nieuwe klanten, naar meer aandacht voor de potentiële omzet die in de bestaande klantportefeuille aanwezig is?

Recentelijk stelde Monuta al vast dat de hypotheekadviseur als gevolg van de stagnerende huizenmarkt, weer meer tijd steekt in een breder advies waarin meer risico’s aan de orde komen. We vroegen een viertal franchiseorganisaties of zij dit beeld herkennen. Maar ook wat volgens hen de belangrijkste stappen zijn die een hypotheekadviseur dit jaar zou moeten maken, om te komen tot een goede balans tussen eenmalige inkomsten vanuit nieuwe business en doorlopende inkomsten in de vorm van provisie/abonnementen. Lees hier gratis het volledige artikel in de digitale e-InFinance.

Klantrelatie blijft essentieel bij digitalisering

Wytzejan de Jong, CEO De Hypotheker: “De belangrijkste stap die een hypotheekadviseur in 2019 moet zetten, vind ik de echte aandacht voor de klant in combinatie met de huidige technologische mogelijkheden. Oprechte interesse voor de klant en zijn situatie, met hem meelopen, meegroeien en meedenken. Omnichannel klantreizen waarin niet meer het product, maar de klant centraal staat. Digitalisering zorgt ervoor dat de klant nog meer voordeel en gemak ervaart. In de huidige hypotheekadviesmarkt zijn klantzorg en klantervaring doorslaggevend. Dat levert een tevreden, dus een terugkerende en loyale klant op.”

Wie niet kiest verliest!

Harrie-Jan van Nunen, directeur bij de Financiële Makelaar: “Wat is de beste strategie, nu de hypotheekmarkt terugloopt? Een gouden sleutel bestaat niet. Wat belangrijk is, is focus! Wat ga je doen, hoe ga je het doen en wat doe je niet? Laat je niet leiden door de noodzaak van de markt, maar kies een koers die je wilt en blijft volgen. Hoeveel adviseurs zijn zich tijdens de crisis gaan richten op nazorg? Wie doet dat nog steeds? De meesten zijn direct gestopt toen de markt weer omsloeg. Voor hen was het dus geen weloverwogen keuze.”

Een abonnement is eerlijker

Gerbert Mos, CEO Finzie: “Bij Finzie zijn we ervan overtuigd dat mensen gelukkiger zijn als zij hun geldzaken op orde hebben. De klant wil ontzorgd worden en is op zoek naar een expert die zijn financiële zaken kan waarnemen. Wat ons betreft is dit dan ook waar de hypotheekadviseur dit jaar echt aan moet werken: een eerlijke prijs voor de dienst die hij levert en weg van de transactiegerichte provisiestructuur.”

Het wiel is al uitgevonden

Robert van den Broek, directeur Qualiora Groep: “Als ondernemer moet je nadenken over continuïteit van je bedrijf. Doorlopende inkomsten genereren gaat stapje voor stapje, maar is na bijvoorbeeld drie jaar al een behoorlijk financiële kurk waar de onderneming op kan drijven. Nieuwe product- en marktontwikkelingen bieden kansen bij het vinden van nieuwe klanten. De seniorenmarkt die mogelijkheden biedt met betrekking tot de verzilverhypotheek of erfpacht met DuoWonen, zijn voorbeelden die de adviseur volop kansen bieden. Als zelfstandig adviseur kun je je in mijn optiek dan beter aansluiten bij een organisatie. Je hoeft dan niet telkens opnieuw het wiel uit te vinden en daardoor achter de feiten aan te lopen.”

 

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.