Doorlopend krediet niet langer dan 15 jaar

0

Per 1 mei 2019 worden verschillende wijzigingen doorgevoerd in de VFN Gedragscode voor consumptieve kredietverlening. Wellicht de voornaamste is dat de looptijd van nieuwe doorlopende kredieten zal worden beperkt tot maximaal vijftien jaren.

Dat maakte de Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN) bekend tijdens de viering van haar 90-jarige bestaan. Bert Reitsma, secretaris van de VFN: “Met de wijzigingen wordt de consument verder ondersteund om verantwoord te lenen. De aanpassingen zien met name toe op doorlopende kredieten. Gedurende de looptijd van het doorlopende krediet zal regelmatig worden getoetst of het uitstaande krediet nog past bij de financiële situatie van de consument. Als dit niet meer het geval is, zal in overleg met de consument naar oplossingen worden gezocht. De looptijd van nieuwe doorlopende kredieten zal worden beperkt tot maximaal vijftien jaren.”

Lock-up problematiek

De nieuwe Gedragscode besteedt daarnaast veel aandacht aan de zogenaamde ‘Lock-up’ problematiek. Consumenten die met hun doorlopende krediet niet meer over kunnen stappen naar een andere aanbieder (bijvoorbeeld door strengere leennormen of veranderingen in de persoonlijke situatie) worden extra beschermd.

Onderzoek Nibud

“Verreweg de meeste consumenten zijn tevreden met hun persoonlijke lening”, zegt Reitsma. “Dit blijkt uit onderzoek van het Nibud. Het onderzoek toont echter ook aan dat de consument nog beter ondersteund kan worden bij het maken van verantwoorde leenkeuzes. Consumenten kijken nu vooral naar het rentepercentage en de maandelijkse verplichting van het krediet. Voor de totale kosten die zijn verbonden aan een consumptief krediet speelt echter juist ook de looptijd een hele belangrijke rol.”

Tevreden

Reitsma: “Het is goed nieuws dat het overgrote deel van de consumenten tevreden is met hun lening. Consumenten blijken zich daarnaast goed te informeren voordat zij een lening aangaan. Het onderzoek toont ook aan dat slimme ingrepen de consument kunnen ondersteunen om bewustere en op termijn verstandigere keuzes te maken. De aanpassingen die de VFN doorvoert in de Gedragscode sluiten hier prima bij aan.”

Verantwoordelijkheid

De flexibiliteit van het doorlopende krediet brengt extra verantwoordelijkheden met zich mee voor kredietaanbieders. Deze verantwoordelijkheden worden ook vastgelegd in de Gedragscode. “Bij doorlopend krediet zal veel vaker tussentijds worden getoetst of het krediet nog past bij de consument. Als sprake is van een problematische situatie, bijvoorbeeld bij achterstanden op andere kredieten, zal het krediet worden geblokkeerd voor vervolgopnames. Hiermee wordt beter voorkomen dat de consument in een problematische schuldensituatie terecht komt”, aldus Reitsma.

AFM

De aanpassingen in de Gedragscode zijn mede op verzoek van de AFM tot stand gekomen. Nicole Reijnen, woordvoerder van de toezichthouder: “De AFM wil dat consumenten een krediet krijgen dat passend is en blijft, zodat zij zicht krijgen op een schuldenvrije toekomst. Dit betekent dat kredietverstrekkers erop gericht moeten zijn om ‘locked-up’ situaties bij hun klanten te voorkomen en te beëindigen. Met de gewijzigde gedragscode geeft de VFN blijk van de noodzaak om consumenten beter te beschermen.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.