Doek valt voor Keurmerk Klantgericht Verzekeren

0

Op 24 juni stemde de ledenvergadering van het Verbond van Verzekeraars in met een herzien stelsel voor de zelfregulering. Dit vernieuwde stelsel gaat al op 1 juli in. Door het nieuwe stelsel stopt Stichting toetsing verzekeraars op 1 oktober 2020 met het Keurmerk Klantgericht Verzekeren.

Verbondsvoorzitter Willem van Duin (foto) noemt het een geactualiseerd, robuust stelsel, dat voor elke verzekeraar in een oogopslag helder maakt wat er wanneer en op welke wijze door de onafhankelijke Stichting toetsing verzekeraars (Stv) wordt getoetst.

Het afgelopen half jaar is de zelfregulering opgeschoond, geactualiseerd en de toetsing effectiever en efficiënter ingericht. Stv zal in een periode van drie jaar de naleving van tien Kerncodes Klantbelang toetsen met audits. Daarnaast toetst Stv alle meer bedrijfsmatige, op de procesgang georiënteerde regelingen in een periode van vijf jaar via self-assessments. De toetsing geldt voor alle Verbondsleden. “Het is goed dat het Verbond alle leden door onze onafhankelijke auditors laat toetsen. Dat geeft de zelfregulering kracht en dat is winst voor iedereen”, zegt Elly Blanksma, voorzitter Stv.

Jaarlijks risico-thema

Een nieuw element in de zelfregulering is een jaarlijks onderzoek naar een risicothema, gebaseerd op de actualiteit. “Het gaat hierbij om klantgerichte onderwerpen waar we als branche mee aan de slag willen, bijvoorbeeld omdat er veel vragen over worden gesteld, omdat het leeft en naar voren komt in de politiek en actualiteit”, licht Van Duin toe. Ieder najaar kiest Stv uit een shortlist die het Verbond en Stv gezamenlijk opstellen een thema, waar de stichting vervolgens onderzoek naar zal doen.

Doek valt voor Keurmerk

Naast het doorontwikkelde zelfreguleringskader biedt Stv straks ook zogeheten ‘Modules Kwaliteitsverbetering’ aan. Dit is een vrijwillige module aanvullend op de audits van de Kerncodes Klantbelang. Blanksma: “Deze aanpak heeft als doel verzekeraars te helpen zich verder te verbeteren zoals eerder gebeurde via het vrijwillige Keurmerk Klantgericht Verzekeren. Dit betekent dat Stv besloten heeft dat het Keurmerk, als logisch gevolg van de doorontwikkeling, in zijn huidige vorm komt te vervallen, maar verzekeraars hebben nog steeds de keuze om extra te investeren in deze voor de klant belangrijke aandachtsgebieden.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.