DocDigi lanceert nieuwe generatie adviessoftware

0

DocDigi is volgens de initiatiefnemers ‘the next big thing in hypotheken’. Vooruitlopend op de lancering vandaag, mocht InFinance alvast kennismaken met de nieuwe generatie adviessoftware, die zich onderscheidt door een perfecte melange van kennisoverdracht en IT-ervaring.

Met DocDigi starten hypotheekadviseurs al tijdens het adviesgesprek aan hun kwalitatief hoogstaand advies én aan een volwaardig adviesrapport. Zijn alle stappen doorlopen, is het advies klaar en is de aanvraag verstuurd? Dan is er slechts één klik op de knop nodig om ook het adviesrapport te genereren: volledig, in de juiste aanspreekvorm én inclusief onderbouwende teksten. Daarnaast biedt DocDigi hypotheekadviseurs vele extra’s, zoals een draagplichtovereenkomst en een suggestie voor de best passende hypotheek met de meest optimale samenstelling, zónder overbodige vragen!

Mix van kennis en IT

De mannen achter DocDigi zijn Rob Timmermans, Jan Willem Smit en Niek Hafkamp. Een cursus adviessamenvattingen schrijven was het prille begin van DocDigi. Jan Willem Smit, eigenaar van Finenzo Deventer en oprichter en voormalig eigenaar van HDConnect (Accelerate), volgde deze cursus bij Rob Timmermans, directeur en oprichter van Impact Opleiding & Training. “Tegen het eind van de cursus, zei ik tegen Rob dat deze materie te automatiseren moest zijn. Maar dan wel door achteraan in het adviestraject te beginnen: bij de input die nodig is voor een adviesrapport. Dan begin je op een ander punt in het adviestraject dan waar een hypotheekberekeningsprogramma start. Rob reageerde direct enthousiast. Terug op kantoor maakte ik onze marketeer Niek deelgenoot van het idee. Niet veel later werkten we met zijn drieën aan een oplossing die het mogelijk moest maken om op basis van een aantal gegevens uit de hypotheekberekening een hypotheekadviesrapport te genereren. Dat zou het leven van de hypotheekadviseur een stuk gemakkelijker maken. De gemiddelde adviseur is vakinhoudelijk namelijk sterk en commercieel ingesteld, maar we horen dat er nog vaak wordt geworsteld met de administratieve afwikkeling.”

Compleet hypotheekadviespakket

Het idee was om hier een hypotheekrapportgenerator voor te bouwen, die op basis van de gegevens uit een willekeurig hypotheekberekeningsprogramma een adviesrapport genereert. Dat idee kreeg een geheel andere wending toen dit bij toeval ter sprake kwam bij Figlo. Hun berekeningsprogramma beschikt over een bruto/netto-berekening en een koppeling met MoneyView. Door die twee partijen te betrekken bij de uitwerking, is de relatief eenvoudige hypotheekrapportgenerator uitgegroeid tot een compleet hypotheekadviespakket: met productvergelijkingen van MoneyView en de sterke rekenkernen van Figlo.

Nieuwe generatie adviessoftware

De vorige generatie adviessoftware doet alleen wat de gebruiker opdraagt. Bij DocDigi ligt dit anders: het adviespakket geeft de juiste routing aan. Ook berekent DocDigi (op basis van de ingevoerde gegevens) de optimale hypotheeksamenstelling en laat het zien hoe de fiscaliteit in elkaar zit. Uiteraard kan de adviseur dit naar eigen inzicht aanpassen. Deze zaken moeten adviseurs nu nog vaak zelf invoeren in het systeem. “Door de verplichte routing lijkt het aan de voorkant of de adviseur meer tijd kwijt is, omdat de adviseur wordt ‘verplicht’ om alle gespreksonderdelen te doorlopen. Hierdoor wordt aan de achterkant juist een enorme tijdswinst geboekt, vele malen groter dan de adviseur aan de voorkant extra kwijt is”, aldus Hafkamp.Timmermans vult aan dat dat komt doordat de software aan de achterkant ‘meedenkt’. De kennisafdeling van zijn opleidingsinstituut Impact Opleiding & Training heeft de basis gelegd van waaruit het adviespakket de kennis put. “DocDigi genereert enkel kwalitatief goede adviezen. De software biedt geen sluiproutes naar het einde van de adviesstraat. Als je een onderdeel overslaat, geeft de software aan dat ergens informatie moet worden aangevuld, voordat je verder kunt gaan. Je ziet in de praktijk dat bijvoorbeeld bij life-events nogal eens een korte route wordt genomen als de klant aangeeft dit onderdeel niet nodig te vinden. In DocDigi moet je bij die keuze een aantal zaken inzichtelijk maken. De software is volledig gericht op een netto-inkomensterugval, dus op de betaalbaarheid van het leven van de klant. Andere softwarepakketten gaan voor de betaalbaarheid van de hypotheek vaak uit van de gedragscode. Dat is een wezenlijk verschil met DocDigi en – in onze ogen – is DocDigi daarmee veel duidelijker en overzichtelijker voor de klant.”

Adviesfouten uitgesloten

De initiatiefnemers benadrukken dan ook dat er bij juist gebruik van DocDigi in beginsel geen adviesfouten gemaakt kunnen worden. Timmermans: “Aan de hand van het hypotheekverleden en de partnerrelatie geeft de software bijvoorbeeld aan wat je wel en niet kunt adviseren. Heb je bijvoorbeeld een stel aan tafel dat is gehuwd in algehele of beperkte gemeenschap van goederen, dan kun je geen andere interne draagplicht adviseren. Toch zie je dat in de praktijk vaak wel gebeuren. DocDigi werkt deze berekeningen geheel automatisch door, waar de adviseur in de huidige situatie al gauw 20 minuten tijd verliest aan het samenvoegen van het eigenwoningverleden.

Productvergelijkingen worden meegenomen en vanuit het inventarisatie- en klantprofiel wordt doorgerekend wat de klant zelf zou kunnen besparen. Als alle vergelijkingen en premieberekeningen zijn gemaakt en het advies een draagplichtovereenkomst is, kan deze ook met één druk op de knop worden gegenereerd. Aan de achterkant worden de afspraken met de klant dus ook automatisch geregistreerd. Ook worden de gemaakte keuzes vastgelegd in begrijpelijke en leesbare teksten. Aan het einde van de adviesstraat komt dan een compleet, compact en overzichtelijk hypotheekadviesrapport tot stand, dat begint met een laagdrempelige adviessamenvatting. De gehele onderbouwing van dit advies wordt gerubriceerd opgenomen in de bijlage. Dit alles bij elkaar in maximaal 15 pagina’s.”

Geslaagde test

Bij de introductie beschikt DocDigi over meer dan 10.000 tekstblokken. De software kan vanaf volgende maand ook worden gekoppeld aan bestaande CRM-pakketten. Voor advieskantoren die met DocDigi willen werken, is ook een e-learning ontwikkeld. Zo kunnen de adviseurs direct en voorzien van instructievideo’s aan de slag met de software. Inmiddels werken in een testomgeving al 60 advieskantoren met DocDigi. Niek Hafkamp: “Vrijdag 29 januari 2021 was in dat opzicht een memorabele dag voor DocDigi. Om precies 17:45 uur werd vanuit het nieuwe hypotheekpakket de allereerste officiële HDN-hypotheekaanvraag via Figlo verstuurd. Met één klik op de knop verscheen daarna ook het adviesrapport op het scherm van de adviseur van de Heilbron Groep.”

Het systeem had zich daarmee ook in de adviespraktijk bewezen en kon de weg vervolgen naar het volgende station: de livegang op 18 maart. Deze is terug te kijken op de website DocDigi.nl.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Alex Klein

Alex Klein is hoofdredacteur van InFinance, een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners.