D&O: ‘Aantal adviseurs zal weer toenemen’

0

“Hoewel we regelmatig horen dat het aantal adviseurs zal afnemen, durf ik de stelling aan dat er juist meer zullen komen. Voorwaarde is wel dat het advies gespecialiseerder en breder wordt en er meer aandacht komt voor de kantoorautomatisering”, aldus Jurjen Oosterbaan Martinius.

De algemeen directeur van Bureau D & O poneerde zijn stelling tijdens de presentatie van de resultaten van het D&O Onderzoek financiële software 2016. Daarin werd Online Pro van Online Groep voor het tweede jaar op rij door gebruikers als beste administratiesoftware gewaardeerd.

In de categorie aanbieders zijn dit jaar voor het eerst twee leveranciers geëindigd met een exact gelijke eindwaardering: Intersoftware met Adviesbox (197 waarnemingen) en Findesk (44 waarnemingen). Op onderdelen krijgen de twee winnaars wel afwijkende beoordelingen van hun gebruikers. Findesk scoort bijvoorbeeld een fractie hoger op de helpdeskfunctie, Intersoftware op de breedte van het pakket. Net als in 2015 komt ook dit jaar MoneyView met AeQuote en Advisa als beste vergelijkingssoftware uit het onderzoek.

Het onderzoek

Het D&O Onderzoek financiële software 2016 is gebaseerd op de waarderingscijfers die 640 intermediaire gebruikers van 21 softwarepakketten aan ‘hun pakket’ hebben gegeven. Het onderzoek richt zich op administratie-, advies- en vergelijkingssoftware. In de rapportage van D&O worden de prestaties van de verschillende pakketten met elkaar vergeleken.

Volgens de rapportage is software bepalend voor de mate van efficiency en het rendement van een advieskantoor. Toch ervaart bijna 50% van de respondenten een conversie naar een ander (beter passend) systeem als moeilijk en blijven om die reden bij hun softwareleverancier zitten. Maar voor een deel ligt hieraan ook de angst voor vernieuwing aan ten grondslag.

Moderne bedrijfsvoering

Naast het uitreiken van de prijzen aan de winnaars schetste Jurjen Oosterbaan vijf trends op het gebied van de bedrijfsvoering van financieel advieskantoren:

  1. De transparantie van beloning zet een aanhoudende druk op de marges
    “Wij denken dat deze druk nog enige tijd zal aanhouden. Dit dwingt ondernemers om nog scherper te kijken naar de bedrijfsprocessen. Bureau D&O denkt dat bij veel kantoren, maar ook bij aanbieders, deze processen in de komende jaren sterk zullen worden aangepast.”
  2. De klantreis verandert
    “De klant bepaalt in toenemende mate de wijze van communicatie (SMS, app, Facebook, etcetera), maar ook welke deeldiensten hij wil afnemen. De diversiteit van handelingen neemt daarbij toe.”
  3. De behoefte aan onafhankelijk advies neemt toe
    “Wantrouwen consument is groot. Aanbieders komen nog steeds te vaak negatief in het nieuws. Maar het is niet voldoende om te zeggen dat je onafhankelijk bent. Je moet er ook invulling aan geven. Dat betekent dat je je breder in de markt zult moeten oriënteren.”
  4. Digitalisering werkzaamheden
    “Alles wat administratief is of eenvoudig, zal gedigitaliseerd worden en zal dus voor financieel adviseurs geen duurzaam bedrijfsmodel zijn.”
  5. Gebruikers gebruiken slechts beperkt gedeelte van beschikbare tools
    “In het verlengde van verdieping en verbreding van taak en functie zullen gebruikers meer gebruik moeten maken van de applicaties en toepassingen die zij nu al in huis hebben. Probleem is niet zo zeer dat softwarehuizen achterlopen, maar meer dat gebruikers slechts een beperkt gedeelte van beschikbare tools gebruiken.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.