Diks ziet interesse taxipolis fors afnemen

0

Diks Verzekeringen is één van de weinige adviseurs waarbij het mogelijk is om een taxiverzekering via De Vereende af te sluiten. Door de corona-maatregelen zag Diks het aantal gerichte websitebezoeken voor een taxiverzekering ten opzichte van vorig jaar in de eerste 7 maanden van 2020 met 32% afnemen.

Vanwege de coronacrisis valt er voor taxichauffeurs weinig te rijden. Veel taxibedrijven kiezen er daardoor voor om het kenteken te schorsen en de verzekering tijdelijk stop te zetten, blijkt uit een onderzoek van Diks Verzekeringen. Volgens cijfers van de RDW zijn op dit moment 15% van de voertuigen die als taxi zijn aangemerkt, niet verzekerd. Bij een schorsing moet het voertuig worden onttrokken van de openbare weg. Voordeel hiervan is volgens Diks dat er geen wegenbelasting hoeft te worden betaald, er geen APK-keuringsplicht is en de verplichting voor een WA-verzekering vervalt ook.

Verkoop nieuwe taxi’s stort in

Uit het onderzoek blijkt ook dat er in de eerste 7 maanden van 2020 fors minder taxi’s voor het eerst zijn toegelaten op de Nederlandse wegen. “Uit cijfers van de RDW blijkt dat in juli het grootste verschil met 2019 te zien is. Werden er vorig jaar juli nog 637 taxi’s voor de eerste maal toegelaten op de weg, dit jaar zijn dat er slechts 38. Een enorme daling van ruim 94%. Daarbij speelt ook de maatregel om de teruggave van BPM op taxi’s af te schaffen een grote rol. Taxibedrijven krijgen vanaf 2020 geen BPM meer terug bij de aanschaf van een nieuwe taxi. Deze maatregel moet ervoor zorgen dat taxibedrijven gemotiveerd raken om minder vervuilende taxi’s aan te schaffen. Voorheen konden taxibedrijven over een personenauto die voor minimaal 90% als taxi gebruikt wordt, de betaalde BPM terugvragen bij de Belastingdienst.”

Verzekerbaarheid

Deze maatregel heeft negatieve gevolgen voor veel taxibedrijven, stelt Diks vast. “De keuze in het aanbod auto’s die geen CO2 uitstoten, is maar heel beperkt. Daarnaast zijn auto’s die minder of helemaal geen CO2 uitstoten meestal elektrische auto’s. Deze auto’s wegen door het accupakket een stuk meer dan een vergelijkbare auto die op diesel rijdt. Dat zorgt weer voor een hogere premie, omdat deze mede op basis van het gewicht van de auto berekend wordt.”

De premies voor taxibedrijven liggen echter al een stuk hoger sinds veel verzekeraars dit risico in de ban hebben gedaan. Hierdoor zijn ondernemers met een taxi- of koeriersdienst die een taxiverzekering met WA-dekking of allriskdekking af willen sluiten, aangewezen op De Vereende. En dan te bedenken dat taxibedrijven die hun taxi op dit moment casco, exclusief BPM verzekerd hebben, bij totaal verlies, vanaf 1 januari 2020 voor het verzekerde bedrag geen vergelijkbare taxi kunnen terugkopen. “Dit komt, omdat het verzekerde bedrag exclusief BPM te laag is geworden”, aldus Diks.

Alle taxi’s worden sinds 1 oktober 2019 door de RDW 100% gecontroleerd op het hebben van een geldige taxiverzekering en APK.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.