‘Digitalisering zorgt voor shake-out van tussenpersonen’

0

Twintigers en dertigers switchen gemiddeld genomen vaker van verzekeraar en hechten minder waarde aan onafhankelijk advies dan oudere generaties. Door verdergaande digitalisering kunnen zij steeds vaker en makkelijker zelf verzekeringen online afsluiten. Het online platform wordt daardoor een veel geduchtere concurrent voor de traditionele verzekeringsagent dan nu het geval is.

De assurantieadviseur moet zich daarom opnieuw uitvinden om ook in de toekomst bestaansrecht te houden, zo blijkt uit een nieuwe studie van het ING Economisch Bureau over assurantietussenpersonen.

Jongeren

Ruim de helft van de twintigers en dertigers wisselt regelmatig met één of meer verzekeringen van verzekeraar, tegenover een derde van de zeventigers, blijkt uit de ING Vraag van Vandaag onder ruim 11.000 respondenten. Ook hechten jongeren minder aan onafhankelijk advies en kiezen ze, als ze toch advies willen, vaker voor digitaal advies dan de oudere generaties.

Nieuwe technologieën

“Naast de opkomst van nieuwe technologieën zien we dat het klantgedrag verandert”, aldus Sjuk Akkerman, Sector Banker Services bij ING. “Jongeren hebben andere wensen dan oudere generaties op de verzekeringsmarkt. Zo willen ze zelf hun verzekeringen online afsluiten en zijn ze minder snel geneigd om bij een onafhankelijk adviseur binnen te lopen. Om deze generatie niet te verliezen aan online platformen is het belangrijk dat adviseurs zich nadrukkelijker op deze doelgroep gaan richten door meer te focussen op digitalisering.”

Particuliere verzekeringen

Tot nu toe beperken online platformen zich in Nederland voornamelijk tot het bemiddelen in verzekeringen. Dat kunnen zij sneller en goedkoper dan de onafhankelijk adviseurs. Vooral de relatief simpele particuliere verzekeringen, zoals een inboedel-, auto- of reisverzekering, zijn geschikt voor ‘platformisering’, doordat het veelal standaardverzekeringen betreft waar geen advies voor nodig is.

Maatwerk

Akkerman: “Daarentegen bestaat de verzekeringsmarkt voor het midden- en grootzakelijk segment nog altijd grotendeels uit maatwerk, wat een hoge mate van advisering vereist vanwege de complexiteit. Vooral op deze markt kunnen adviseurs wel toegevoegde waarde leveren door het geven van hoogwaardig advies. Een voorwaarde is wel dat adviseurs ook hier investeren in digitalisering en online zichtbaarheid. Met name de grotere partijen zijn hiertoe goed in staat, vanwege hun schaalvoordelen. Hierdoor zal een verdergaande consolidatie in de sector plaatsvinden, wat ten koste gaat van de kleinere spelers. Digitalisering zorgt derhalve voor een shake-out van tussenpersonen.”

Verzekeringsagent wordt risicomanager

Ook in de toekomst blijft de behoefte aan advies, preventie en verzekeren bestaan. Akkerman: “Alleen wordt met de komst van nieuwe digitale spelers op de markt het stuk van de taart voor tussenpersonen steeds kleiner. Deze kunnen hun marktaandeel weer vergroten door extra diensten aan te bieden. Adviseurs gaan dan meer strategisch meedenken met de klant op het gebied van preventie en aanvullend risicomanagement. Bijvoorbeeld door klanten, door middel van inventarisatie en advies, te wijzen op de mogelijke risico’s en ze vervolgens zelf laten beslissen of ze zich daar wel of niet tegen willen verzekeren. Daarmee wordt verzekeren onderdeel van het totale risicomanagement.”

Opnieuw uitvinden

“Het is duidelijk dat de onafhankelijk adviseur in de huidige vorm op bepaalde markten niet of nauwelijks bestaansrecht meer heeft, als gevolg van nieuwe technologieën, veranderend klantgedrag en nieuwe verdienmodellen. Hij of zij zal zich opnieuw moeten uitvinden. De meeste kansen voor het intermediair liggen de komende jaren vooral op het gebied van digitalisering, specialisatie en risicomanagement”, aldus Akkerman.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.