Digitalisering NN Bank maakt dienstverlening persoonlijker

0

“Digitaal samenwerken is veiliger, sneller en kan ook persoonlijk zijn,” vertelt Sitske Mauritsz, Directeur Hypotheken & Consumptief Krediet bij NN Bank. “Door meer digitaal samen te werken heb je meer tijd om aan het persoonlijke klantcontact te besteden en stellen wij de adviseur nog beter in staat om de klant concrete inzichten te geven.”

“Een constante dialoog met het intermediair leidt tot een terugkerende waardetoevoeging”

Veel adviseurs hebben zich de afgelopen twee jaar een slag in de rondte gewerkt om alle hypotheekaanvragen en mutaties op bestaande hypotheken in goede banen te leiden. Nu die druk wat van de ketel is komt er op de advieskantoren weer wat meer lucht voor andere zaken. Behalve klantbeheer is dat wat Sitske Mauritsz betreft ook kijken naar de nog onvoldoende ontdekte mogelijkheden van het digitale samenwerken. “Nationale- Nederlanden breidt die mogelijkheden voor nieuwe en bestaande klanten continu uit. Het is heel goed mogelijk dat de adviseur in de drukke periode niet alle verbeteringen heeft meegekregen. Daarom brengen we die mogelijkheden in een mooie campagne graag extra onder de aandacht van het intermediair. Het zijn uitbreidingen die het advieskantoor veel gemak opleveren en alleen daarom al de moeite waard om eens uit te proberen.”

Veilige communicatie

Het intermediairportaal Adviseur.nn.nl is de digitale werkomgeving waar de hypotheekadviseur veel kan regelen. Hier kan de adviseur met de nieuwe service ‘Lopende Hypotheekaanvragen’, vergelijkbaar met een track&trace, realtime de hypotheekaanvragen volgen. De adviseur heeft zo altijd inzicht in de actuele aanvraagstatus en een overzicht van de benodigde acties. Zijn er documenten nodig, dan kunnen die ook als foto geüpload worden. Dat werkt vaak veel sneller dan inscannen. Via het portaal kan de adviseur ook eenvoudig een voorbespreekzaak indienen.

“Op die manier geven we adviseurs direct inzicht in de mogelijkheden bij Nationale- Nederlanden en zorgen we voor een soepel, snel en voorspelbaar verloop van de aanvraag. Een adviseur hoeft ons dus niet meer te bellen over de status van een aanvraag, maar ziet dit direct in Adviseur. nn.nl onder het kopje ‘Lopende aanvragen’. Daar kan de adviseur vervolgens zelf ook nog verschillende acties uitvoeren. Ook hier past onze NN-filosofie dat een constante dialoog met het intermediair leidt tot een terugkerende waardetoevoeging”, aldus Mauritz, die direct en met enthousiasme een brug slaat naar de nieuwe stappen die Nationale-Nederlanden onderneemt om de huidige digitale samenwerking met het intermediair verder uit te breiden.

Alle hypotheekcorrespondentie met Nationale-Nederlanden op één veilige plek

Zo gaat Nationale-Nederlanden Bank in de komende maanden de communicatie via e-mail geleidelijk aan vervangen door een veiligere en efficiëntere manier van communiceren met adviseurs. Mauritsz: “Hiervoor hebben we de berichtenbox ‘Hypotheekgesprekken’ op Adviseur. nn.nl geïntroduceerd. Via dit portaal gaan we op termijn alle berichten over lopende hypotheekaanvragen en over hypotheken in beheer met adviseurs delen. Adviseurs houden altijd de keuze om van een eigen pakket gebruik te blijven maken, maar we maken het graag vanuit onze kant ook makkelijker. Deze nieuwe manier van digitaal communiceren stelt ons in staat om klantgegevens veilig met elkaar te delen.”

In de persoonlijke berichtenbox ‘Hypotheekgesprekken’ beantwoordt Nationale-Nederlanden vragen en verzoeken van adviseurs. Zij kunnen hier ook direct op reageren en daarbij waar nodig ook direct een bijlage uploaden. Bijkomend voordeel is dat de hypotheekadviseur straks alle hypotheekcorrespondentie met Nationale-Nederlanden op één veilige plek heeft staan.

Digitaal klantbeheer

Voor lopende hypotheken biedt Nationale-Nederlanden Bank het intermediair via het portaal Adviseur. nn.nl al enige tijd verschillende digitale mogelijkheden om de hypotheek van hun klanten actief te beheren. De klant zelf heeft deze mogelijkheden ook in zijn persoonlijke omgeving van mijn.nn. Voorbeelden hiervan zijn het tussentijds wijzigen van de hypotheekrente, een extra aflossing op de hypotheek regelen, een nieuwe woningwaarde uploaden voor een lagere rente en de mogelijkheid om allerlei documenten te uploaden die nodig zijn voor een wijziging van de lopende hypotheek. Daarnaast kan een informatieve aflossingsnota bekeken worden en een hypotheekoverzicht gedownload worden.

Nationale-Nederlanden Bank heeft ook een aantal nieuwe mogelijkheden op de tekentafel liggen. Zo werkt men aan een digitaal formulier voor complexe mutaties, zoals ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid of hypotheekomzetting. “Door deze complexiteit te automatiseren worden adviseur en klant straks veel soepeler door het mutatieproces geleid”, aldus Mauritsz.

Digitale klantacties

Het portaal Adviseur.nn.nl voorziet ook in verschillende ‘NN Klantgerichte Acties’. Met deze gebruiksklare campagnes biedt Nationale-Nederlanden Bank de aangesloten advieskantoren de mogelijkheid om eenvoudig specifieke hypotheekklanten te benaderen met een voor hen relevante e-mailing. Mauritsz: “Ook dit is een mooi voorbeeld van actief klantbeheer op een digitale manier. Zo hebben we in 2022 een Klantgerichte Actie ontwikkeld over de Duurzaam en Gezond Wonen Check. Met deze check krijgt de klant inzicht in het energielabel en de CO2-uitstoot van de woning, maar ook van de luchtkwaliteit in en om het huis. Daarbij geven we informatie en tips hoe ze dit kunnen verbeteren.

Met deze Klantgerichte Actie kunnen adviseurs ook bij het gezonder maken van de woning een toegevoegde waarde bieden aan hun klanten. Deze boodschap is inmiddels door ruim 1.000 adviseurs ingezet en daarmee zijn bijna 90.000 klanten bereikt.”

Co-ontwikkeling met adviseurs

De vernieuwingen op het gebied van digitaal samenwerken gebeuren vanzelfsprekend in nauwe samenwerking met het intermediair. “Ook al gaat het om verbeteringen in de samenwerking met het intermediair, die leg je niet eenzijdig op. Onze mensen die hiermee bezig zijn hechten veel waarde aan de mening van adviseurs. Zo halen we vooraf inzichten bij de advieskantoren op, toetsen we gedurende het ontwikkelproces bij verschillende intermediairs en ook na een livegang vragen we het met ons samenwerkend intermediair om feedback.

Tegelijkertijd ontvangen wij vanuit het intermediair ook signalen waarmee de samenwerking verbeterd kan worden. Dat waarderen wij enorm. Die signalen worden door ons actief opgepakt en getoetst op haalbaarheid en draagvlak. Blijf die signalen vooral ook doorgeven. Samen maken we elkaar beter.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.