Digitalisering als kritische succesfactor

0

De digitalisering bij financiële dienstverleners wordt volgens Michael Mackaaij, voorzitter Stichting Contactgroep Automatisering (CGA), steeds meer een kritische succesfactor. De spreekbuis van automatiseringsbedrijven breidde onlangs uit met zes nieuwe leden.

Met de intentie om de algemene bewustwording bij het intermediair te vergroten, over wat de vele ontwikkelingen op het gebied van de digitale werkomgeving voor de bedrijfsvoering van deze kantoren kunnen gaan betekenen, zal CGA dit jaar een aantal nieuwe initiatieven lanceren.

Impact automatisering

Michael Mackaaij, voorzitter CGA: “De digitalisering bij financiële dienstverleners wordt steeds meer een kritische succesfactor. We zijn een enorme weg gegaan vanaf het automatiseren van de kaartenbak en adviesprocessen naar waar we nu staan. Maar het belang van goede automatisering tijdens het beheer en adviestraject groeit nog steeds. In de gezamenlijke aanpak van de deelnemers kunnen actuele vraagstukken snel en adequaat worden opgepakt. Dit werkt efficiënt voor alle stakeholders en bevordert de efficiency van de keten als geheel.”

Versnippering van kennis

De impact van digitalisering op advieskantoren is groot, zegt Mackaaij. “Adviseurs die een groot aantal aanbieders in hun hypotheekadviezen willen betrekken kunnen dit bijvoorbeeld feitelijk alleen nog maar doen met behulp van vergelijkingsprogramma’s die op dag basis met de actuele acceptatievoorwaarden werken. We zien ook dat het al lang niet meer zo is dat financieel dienstverleners kunnen volstaan met één applicatie, maar dat zij gebruik maken van vele applicaties voor verschillende doelen. Er is dan ook een enorme groei van het aantal marktpartijen die deeldiensten leveren. Daarbij helpt het dat de grote spelers al geruime tijd de strategische keuze hebben gemaakt om succesvol samen te werken met kleinere partijen die succesvolle deeloplossingen bieden.

Maar hoewel er op deze manier een fijnmazig net komt van vele aanbieders met vele aanbiedingen, leidt het ook tot versnippering van kennis, en een behoefte aan kennisdeling over hoe er zo succesvol mogelijk samengewerkt kan worden tussen de leveranciers van applicaties.”

Nieuwe leden

De Stichting Contactgroep Automatisering fungeert als centraal aanspreekpunt voor stakeholders die op efficiënte wijze overleg willen hebben met de gezamenlijke automatiseringsbedrijven die diensten leveren aan financieel dienstverleners. Er zijn in de achterliggende periode zes nieuwe automatiseringsbedrijven toegetreden tot de CGA: AWI, DDI, Dias Software, Eerste Stap, FinData en Solera. Het totaal aantal aangesloten partijen komt daarmee op 24. Volgens de Stichting wordt momenteel bij meer dan 95% van de financieel dienstverleners in Nederland gebruik gemaakt van één of meer applicaties van aangesloten deelnemers.

Centrale aanpak

De Stichting Contactgroep Automatisering wil ook complexe vraagstukken die nu nog op verschillende plekken terugkomen, vaker centraal oppakken. Mackaaij: “Ik denk dan bijvoorbeeld aan de noodzaak om het aantal documenten waarop het BSN van consumenten vermeld staat sterk terug te brengen en minimaal in een sterk beveiligde omgeving op te slaan. Ook onderhoud en nazorg, dat groeiende aandacht krijgt zal, zonder goede IT-omgeving, steeds lastiger worden om goed uit te voeren. Daarnaast verandert het proces van bemiddeling snel. Steeds meer data kan door de adviseur vanaf centrale locaties worden opgehaald waarbij deze data direct gevalideerd is en waarbij de adviseur niet langer afhankelijk is van het aanleveren van deze data door de consument.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.