DFO: ‘Acceptiebeleid doorslaggevend bij keuze aanbieder’

0

Uit onderzoek naar performance-indicatoren van verzekeraars en hypotheekaanbieders blijkt dat het acceptatiebeleid voor financieel adviseurs de belangrijkste indicator is bij de keuze van een aanbieder.

De deskundigheid van de binnendienst wordt ook als belangrijk ervaren. De komende maanden wordt vervolgonderzoek uitgevoerd waarin de performance van individuele aanbieders wordt onderzocht.

Zes verschillende productmarkten

Bureau DFO heeft in samenwerking met Atentikmarketing in april 2023 onderzoek uitgevoerd naar de aspecten die voor financieel adviseurs bepalend zijn voor de keuze van een aanbieder voor hun klanten. Dit onderzoek is uitgevoerd op zes verschillende productmarkten: Hypotheken, Particulier schade, Zakelijk schade en inkomen, ORV en Lijfrente. Op al deze markten wordt het acceptatiebeleid als een zeer belangrijk kwaliteitsaspect genoemd.

Vervolgonderzoek

De komende maanden wordt vervolgonderzoek uitgevoerd waarin de performance van individuele aanbieders wordt onderzocht. Voor financieel adviseurs is het belangrijk een goed beeld te hebben van de kwaliteit van de verschillende aanbieders. Omgekeerd kunnen aanbieders hun dienstverlening beter afstemmen op de behoeften van financieel adviseurs. Een goede relatie en samenwerking tussen adviseur en aanbieder draagt bij aan een positieve klantervaring.

Acceptatiebeleid

Acceptatiebeleid is volgens de onderzoekers de belangrijkste performance indicator In alle zes onderzochte productmarkten staat het acceptatiebeleid van de aanbieder in de top 5 van meest belangrijkste performance-indicatoren en op vier van de zes productmarkten zelfs met stip op nummer één. Gemiddeld vindt 70% van de adviseurs het acceptatiebeleid een doorslaggevend aspect. Het acceptatiebeleid van verzekeraars en hypotheekaanbieders is belangrijk voor financieel adviseurs en hun klanten omdat het bijdraagt aan verzekeringen op maat, kwaliteitsborging en bescherming van verzekerden. Een ruim acceptatiebeleid is hierbij van belang, zodat financieel adviseurs een passende verzekering kunnen aanbieden aan hun klanten en de verzekeraar in staat is om, in geval van schade of verlies, een correcte uitkering te doen.

Deskundigheid binnendienst

Een ander opvallend inzicht is volgens de onderzoekers het belang van een deskundige binnendienst en de mogelijkheid om te overleggen met de aanbieder. In vijf van de zes productmarkten staat de kwaliteit van de binnendienst in de top 5 van performance indicatoren. Een deskundige binnendienst is voor adviseurs cruciaal om een goede klantbediening en om efficiënte bedrijfsvoering te waarborgen. De binnendienstmedewerkers zijn degenen die verantwoordelijk zijn voor het afhandelen van vragen en problemen van klanten, het verwerken van polis wijzigingen en claims.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.