‘Dertig procent mkb-bedrijven niet verzekerd voor verzuim werknemers’

0

Werkgevers vinden de vitaliteit van hun werknemers bijna allemaal (89%) een belangrijk thema. Toch kent vier op de tien leidinggevenden de wet- en regelgeving over ziekteverzuim niet of nauwelijks. Ook besteden zij de nazorgzaken wanneer iemand ziek of arbeidsongeschikt is liever uit aan specialisten. Opvallend is dat 30% van de onderzochte mkb-bedrijven niet is verzekerd voor het verzuim van de werknemers of geen (wettelijk verplichte) arbodienstverlening afneemt.

Dat en meer blijkt uit (vervolg)onderzoek van Nationale-Nederlanden (NN), uitgevoerd door Kantar, onder ruim duizend leidinggevenden.

‘Samen succesvol’

Om Nederlandse werkgevers te helpen verzuim te verkorten en voorkomen, lanceert NN vandaag het ‘Hoe gaat het?, een platform met tips van experts en persoonlijke verhalen. Daarnaast is de online toolkit ‘Samen succesvol’ met tools ontwikkeld voor verzekeringsadviseurs. Op ‘Samen succesvol’ staan de, volgens de verzekeraar, verbeterde inkomensverzekeringen van NN centraal, met praktische tools zoals productpresentaties, infographics en rekentools.

Langer verzuim

“Een goed gesprek tussen manager en teamlid is soms al genoeg om de werknemer weer met plezier aan het werk te krijgen” zegt Igno Schings (foto), directeur collectieve inkomensverzekeringen. “Bij een werknemer die langer verzuimt, is vaak meer nodig. Echter veel leidinggevenden weten niet wat de mogelijkheden zijn om verzuim te verkorten of voorkomen. Met ons platform ‘Hoe gaat het als?’ bieden we werkgevers voorbeelden van oplossingen uit de praktijk. Met onze toolkit ‘Samen succesvol’ zetten we voor onze verzekeringsadviseurs alle informatie over de vernieuwde inkomensproducten en dienstverlening, overzichtelijk bij elkaar.”

Van voorkomen naar verkorten

Drie maanden geleden is NN gestart met aandacht vragen voor de vraag ‘Hoe gaat het?’ Schings: “Onderzoek liet zien dat deze vraag op de juiste manier stellen een goed gesprek op gang brengt en zo verzuim kan voorkomen. Vandaag gaan we een stap. Uit verdiepend onderzoek blijkt namelijk dat 20% van de ondervraagde leidinggevenden niet weet wat te doen wanneer een werknemer langer dan twee weken ziek is. In de horeca ligt dit percentage van onwetendheid het hoogst (34%). De gezondheidszorg komt met slechts 11% van de managers dat niet adequaat weet te handelen, als beste uit de bus. De eerste klap opvangen begint bij luisteren en wekelijks de tijd nemen voor je zieke collega. Daarvoor hoef je de wet- en regelgeving niet tot in detail te kennen, maar je laten bijstaan door specialisten als je werknemer langer verzuimt, daar ondersteunen we graag in.”

Preventie zelf doen

Ondanks de kennisachterstand, toont het onderzoek dat bijna driekwart van de managers (74%) geen behoefte heeft aan (externe) hulp om uitval te voorkomen. Tot het moment dat een werknemer daadwerkelijk uitvalt. Dan besteedt een groot deel van de leidinggevenden de zaken wel graag uit aan een specialist.

Niet verzekerd

Opvallend is dat 30% van de onderzochte mkb-bedrijven niet is verzekerd voor het verzuim van de werknemers of geen (wettelijk verplichte) arbodienstverlening afneemt. Ondanks het gebrek aan kennis over de risico’s wanneer het niet goed gaat, vinden werkgevers de vitaliteit van hun werknemers wel bijna allemaal (89%) een belangrijk thema. Een ruime meerderheid van de werkgevers (63%) geeft aan meer aandacht aan vitaliteit van werknemers te willen besteden. “Leidinggevenden willen ondersteuning als het gaat om vitale en veerkrachtige werknemers. Wij helpen werkgevers aan inzichten in de risico’s binnen hun bedrijf. Samen met experts vinden we oplossingen voor die risico’s, met als doel meer vitale en veerkrachtige werknemers. En als het dan toch een keer mis gaat, dan helpen we werkgevers hun zieke werknemers weer (meer) inzetbaar te krijgen”, aldus Schings.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.