Defam: stabiele factor in een volatiele markt

0

Voor het vierde jaar op rij mag Defam de Gouden Lotus Award Kredietverlener in ontvangst nemen. Wat is de kracht van de kredietverstrekker? “Wij vinden het belangrijk om een stabiele en betrouwbare partij te zijn voor de met ons samenwerkende tussenpersonen.”

In het onderzoek kwamen de kwalificaties ‘snelheid’ en ‘scherpste prijs’ vaak voor

“Ik ben enerzijds blij met de waardering die door het intermediair wordt uitgesproken over hun samenwerking met Defam”, reageert Maarten Burgers (in het midden met de award in zijn hand}; sinds december 2022 directeur a.i. bij Alfam Consumer Credit, waaronder het label Defam valt. “Anderzijds ben ik trots op onze medewerkers die elke dag keihard werken voor onze klanten in een omgeving waarin veel regelgeving op ons afkomt.” Han Pieter Mulder (links), commercieel directeur Alfam, vult aan: “In ons werk zijn we vooral bezig met het verder verbeteren, en krijgen zaken die niet goed gaan meer aandacht dan de ‘happy flow’. Het is dan heel makkelijk om te vergeten dat het ook heel vaak wél goed gaat. Zo’n award is toch een mooi moment om daar even stil bij te kunnen staan.”

Langetermijnperspectief

De markt van consumptief krediet is uitdagend, met continu verschillen in aantallen kredietaanvragen en veel volatiliteit in marges en funding. Bovendien vallen de laatste tijd partijen weg, waaronder Interbank en Nationale-Nederlanden. Defam vindt het daarom des te belangrijker om een stabiele partij zijn voor de met haar samenwerkende tussenpersonen. Burgers: “We zijn misschien niet altijd de allersnelste of de goedkoopste, maar we proberen er wel altijd te zijn voor onze adviseurs. We hebben een historie in de markt die meer dan veertig jaar teruggaat, en dat langetermijnperspectief willen we graag vasthouden voor de toekomst.”

Scherpe tarieven

In het onderzoek kwamen de kwalificaties ‘snelheid’ en ‘scherpste prijs’ vaak voor in de reacties die adviseurs bij Defam hebben achtergelaten op het stemformulier. Mulder is daar uiteraard blij mee: “De markt van consumptief krediet heeft het afgelopen jaar te maken gehad met enorme prijsstijgingen. Ook wij ontkwamen daar niet aan. We hebben veel gedaan om de prijs niet te hoog te laten worden voor de consument en om concurrerend te blijven in de markt. Bovendien hebben we hierin een verantwoordelijke positie. We zijn één van de grootste kredietverstrekker van Nederland en merken dat onze prijsstelling nauwlettend in de gaten wordt gehouden. Daarom is het bijzonder dat adviseurs de scherpe tarieven bij ons waarderen.”

Betrouwbaar snel

Mulder durft de stelling niet aan dat Defam altijd de snelste is met het verwerken van aanvragen. “Maar ook op dit vlak willen we wel stabiel en betrouwbaar zijn. We streven ernaar om aanvragen binnen aan afzienbare tijd af te handelen.”

“In ons onderzoek is het intermediair in ieder geval dik tevreden over de snelheid. Waardering is er voor de snelle kredietbeoordeling, de beperkte stukkenlijst en de vlotte uitbetaling van kredietbedragen.” Burgers is dan ook trots op de medewerkers die die mogelijk hebben gemaakt. “Onze mensen hebben met name in de maanden februari, maart en april veel dagen moeten overwerken om de werkvoorraad weg te krijgen. Die tijd en energie wordt hiermee dus echt beloond.”

“We moeten niet doorslaan in de regelgeving”

Krediet rondkrijgen lastig

Een deel van de adviseurs ervaart dat het in zijn algemeenheid lastiger is geworden om een krediet rond te krijgen. Dat komt bijvoorbeeld door de elk jaar opnieuw weer aangescherpte leennormen, maar ook door strengere maatregelen rond het bestrijden van financial crime. Burgers vindt zeker niet dat Defam makkelijk omgaat met kredietaanvragen: “Sterker nog, over het algemeen zijn wij zelfs strenger dan de concurrentie; we vragen best veel stukken van mensen. Die checks moeten er ook zijn; we vinden dat we alleen krediet aan mensen moeten verstrekken als het verantwoord is. Bovendien is het frauderisico de afgelopen jaren alleen maar toegenomen en iedere kredietaanvrager zal onderworpen zijn aan de uitgebreide checks om dit risico te minimaliseren.”

Goed meedenken

Het valt adviseurs op dat medewerkers van Defam bij lastige gevallen in ieder geval goed meedenken om tot een passende oplossing te komen. De medewerkers zijn bovendien goed bereikbaar. Dat vindt Mulder een belangrijk thema. “We investeren in bereikbaarheid en proberen kennis en ervaring van acceptanten zo optimaal mogelijk in te zetten bij het beantwoorden van vragen van adviseurs. Dat adviseurs een goede bereikbaarheid ervaren vind ik daarom een groot compliment, want tijdens de drukke periode dit jaar was dit behoorlijk uitdagend.”

We hebben concurrentie nodig

Tijdens het gesprek is Burgers erg positief over de andere kredietverleners die actief zijn op de markt. “Ook onze concurrenten verdienen een compliment. Zij hebben te maken met dezelfde marktuitdagingen als wij. Zij zitten ook niet stil en introduceren nieuwe proposities en ideeën. Dat houdt ons scherp en daar leren we met z’n allen van.” Mulder vult aan: “We willen natuurlijk graag winnen van onze concurrenten, maar tegelijkertijd hebben we ze ook nodig om een gezonde markt voor de eindklant te behouden.”

Met één stem

Het is ook belangrijk voor kredietaanbieders om met één stem naar buiten te treden over maatschappelijke onderwerpen. Defam is daarvoor lid van de Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN). Burgers: “We denken vaak hetzelfde over zaken: bijvoorbeeld dat we klanten niet willen overkrediteren, maar we moeten ze tegelijkertijd ook niet overbeschermen. Krediet blijft zo toegankelijk. Europees gezien is de Nederlandse markt meer beschermend ingericht dan andere landen. Dat is op zich goed, maar we moeten er wel op blijven letten dat we zonder al te veel hindernissen een krediet kunnen aanbieden aan iemand die het gewoon kan betalen. We moeten wat dat betreft niet doorslaan in de regelgeving.”

Continu proces

Ook volgend jaar hopen Burgers en Mulder weer in aanmerking te komen voor een Gouden Lotus Award. Kunnen we in dat opzicht nog vernieuwingen verwachten bij Defam? “We blijven onze aanvraagstraat voortdurend verder verbeteren en digitaliseren, waardoor aanvragen sneller en efficiënter het proces kunnen doorlopen”, aldus Mulder. “Dat is een continu proces waar we gewoon mee door blijven gaan.” Burgers vult aan: “Zowel wij als de adviseurs die met ons samenwerken hebben tenslotte maar één doel: de klant zo goed mogelijk tot dienst zijn.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.