De toekomst ligt niet binnen de zorgplicht grenzen

0

In de hypotheekmarkt is volgens onderzoeker Fred de Jong een spagaat zichtbaar tussen zorgplicht en zorgambitie. “Veel hypotheekbemiddelaars zijn alleen bezig met het sluiten van de hypotheek en inventariseren maar beperkt de financiële gevolgen van arbeidsongeschiktheid, overlijden of pensionering.”

De Jong schreef een blog naar aanleiding van de ORV-uitspraak vorige week van de Commissie van Beroep van het Kifid. Die bepaalde dat een adviseur vanuit zijn wettelijke zorgplicht een klant niet hoeft te wijzen op sterk gedaalde premies in de markt voor overlijdensrisicoverzekeringen.

Volgens De Jong moeten adviseurs zich echter niet blindstaren op de wettelijke zorglicht, maar ook eens kijken welke zorgambities zij eigenlijk hebben. “Voor het intermediair is het tonen van zorgambitie een manier om meer toegevoegde waarde te creëren voor de klant. Wil je een positie als ‘polisschuiver’ en doe je alleen wat je minimaal wettelijk verplicht bent voor de klant? Of wil je door de klant gezien worden als financieel adviseur, gids of regisseur?”

Hypotheekadviseurs

De Jong richt zich met zijn pleidooi voor meer zorgambitie ook specifiek tot de hypotheekadviseur die vooral bezig is met het sluiten van de hypotheek en veel minder met het inventariseren van andere klantrisico’s. “Door precies te voldoen aan de zorgplicht stellen zij de compliance officer tevreden. Een hypotheekadviseur met zorgambitie wil juist verder gaan dan alleen de hypotheek en adviseert wel over vermogensopbouw en het afdekken van risico’s bij life-events. Zorgambitie mag van mij het nieuwe normaal worden.”

Het minimale is eindig

Wie het minimale voor zijn klant wil doen, zal volgens De Jong ook een minimale beloning oogsten en in de toekomst sneller worden vervangen door een adviesrobot. “Haal dus vooral opgelucht adem na de uitspraak van Kifid, maar adem daarna vooral meer zorgambitie uit. Een financieel adviseur adviseert zijn klanten proactief over financiële vraagstukken, staat aan de kant van de klant en neemt de verantwoordelijkheid om over het welzijn van zijn klanten te waken. Dus als een financieel adviseur weet dat de premies van verzekeringen sterk zijn gedaald en dat de klant eigenlijk te veel betaalt, dan wijst een financieel adviseur zijn klant daar actief op. Hetzelfde geldt voor de situatie als een klant over verzekerd is of als een klant dubbel verzekerd is.”

Verzekeraars en zorgambitie

Ook breder moet er in de verzekeringssector veel meer worden gesproken over de zorgambities richting de klant, schrijft De Jong. “Het geldt niet alleen voor het intermediair. Verzekeraars kunnen bijvoorbeeld actief bestaande klanten benaderen als een nieuw product voordeliger of beter voor ze is. En ze kunnen actief klanten benaderen als een premietermijn niet wordt betaald en niet direct de polis opzeggen. Door te vragen naar de reden en een mogelijke oplossing aan te dragen zoals een premievakantie.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.