De ondernemer verwacht een digitaal advies

0

Relevant klantcontact is vandaag de dag van cruciaal belang in zowel het particuliere- als het zakelijke domein. “Bij het realiseren van die relevantie gaat technologie ons en het intermediair helpen”, zegt Jack Hommel, directeur Zakelijk bij Centraal Beheer en Avéro Achmea.

In een van de sessies die Hommel van hem bezocht, stelde de Belgische inspirator Steven Van Belleghem dat het tijdperk waarin wij ons nu bevinden, vergelijkbaar is met de eerdere agrarische en industriële revolutie. Twee tijdperken waarin de functie van wonen en werken volledig op de schop ging.

Dat gegeven inspireerde Hommel: “Ook onze sector staat aan het begin van die technologische revolutie. In omvang de derde grote revolutie die ons leven, wonen en werken opnieuw zal veranderen. Daar gaan wij met de labels Avéro Achmea en Centraal Beheer vol op inzetten. We omarmen daarbij de kansen en mogelijkheden van technologische innovatie. Daarbij verliezen we de security vanzelfsprekend niet uit het oog.”

Digitaal advies

Vertelde Hommel vorig jaar op deze plek dat advies niet per se persoonlijk hoeft te zijn, 2019 wordt het jaar waarin onder het label Centraal Beheer digitaal advies wordt geïntroduceerd. De uitvoering hiervan zal liggen tussen execution only en een volledig adviestraject door een adviseur.

De ondernemer start online en doorloopt al chattend de adviesmodule, die hem uiteindelijk zal laten zien welke verzekeringsoplossing het beste bij hem past. De adviseur heeft daar in principe geen rol meer. Wel zijn in de software stappen ingebouwd waar de ondernemer kan kiezen voor een gesprek met een ‘echte adviseur’. Op dat moment laat de software een lijst met onafhankelijke adviseurs in de buurt zien waaruit de ondernemer kan kiezen.

De gekozen adviseur ontvangt vervolgens vanuit het systeem een ‘warme lead’ in zijn mailbox. Centraal Beheer nam eerder al een soortgelijk digitaal adviestraject voor hypotheken in gebruik. Die kennis en positieve ervaring wordt nu als het ware geprojecteerd op de zakelijke markt. Het is een nieuwe stap om Centraal Beheer te positioneren als dé partner van het intermediair.

Waarde van digitaal advies

De waarde van digitaal advies is een belangrijk Voorzie-thema. In samenwerking met IBM Watson werden in 2017 vijf inspiratiesessies georganiseerd waar adviseurs kennismaakten met de nieuwste generatie cognitieve computertechnologie.

Dit jaar kreeg dit een inhoudelijk vervolg. In samenwerking met Nyenrode Business Universiteit werd in maart de masterclass ‘Digitale Transformatie’ gegeven. Daarin krijgt de adviseur nieuwe inzichten aangereikt waarmee hij de digitale transformatie op het eigen advieskantoor vorm kan geven en leert hij zich te onderscheiden door middel van digitalisering, zodat hij ook in het digitale tijdperk toegevoegde waarde kan blijven leveren.

Aanvullend op de masterclass ontving de adviseur twee uur coaching van een Voorzie-consultant bij de implementatie. In maart 2019 start een nieuwe masterclass ‘Digitale Transformatie’.

Klik hier om het interview verder te lezen in de nieuwe e-InFinance.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Alex Klein

Alex Klein is hoofdredacteur van InFinance, een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners.